מילים אישיות לזכרה של רונית לנד

מותה של רונית הכה בתדהמה בקהילת המחול בארץ. אישית, איבדתי חברה. רונית נפטרה ב-18 בפברואר לאחר מחלה ממושכת, שחבריה בישראל לא ידעו עליה. רונית נולדה בתל אביב ב-1952 למשפחה שנמלטה…

להמשך קריאה

מילים לתרצה ספיר ז"ל

גיליון מחול עכשיו 33 כבר היה סגור ומעוצב, כאשר בישרו לי את הידיעות הקשות על פטירתן של רונית לנד ותרצה ספיר. לא יכולתי להמשיך בשגרה, וגם לא להוציא את הגיליון…

להמשך קריאה

דבר העורכת

עברה חצי שנה מאז פרסומו של גיליון מחול עכשיו 32, וכעת מתפרסם גיליון חדש, 33, המלווה בהתרגשות מהיצירה המשקפת (גם אם חלקית) את הנעשה כיום בישראל במספר תחומי ידע ועשייה…

להמשך קריאה

הרמת מסך 2017 בחשיפה בינלאומית

היה הרבה קהל – תאב, מעוניין. מגיב. היו מנהלים מחוץ לארץ במסגרת חשיפה בינלאומית, שקיבלו הזדמנות לצפות במבחר התוצרת של העבודות האחרונות במחול הישראלי. ואני הייתי במבוכה. תשע עבודות, שלושה…

להמשך קריאה

שיחה עם רות אשל בת ה-75, בעקבות שחזור יצירתה "גלימה לסקילה עצמית" (1980), שהועלתה מחדש בפסטיבל בין שמיים לארץ (7.11.2017)

מראיינת: נטע פולברמכר נטע: מעניין אותי לשוחח איתך על החוויה שלך לגבי החזרה לתהליך היצירה ולבמה לאחר הפסקה של שנים ארוכות, בהן עשית ועסקת בדברים אחרים. מה זה עושה לך?…

להמשך קריאה

מחולותיה של יהודית ארנון בתנועת השומר הצעיר בהונגריה (1946-1947)

לשמחתי, הוזמנתי לצפות בפרויקט מרגש וייחודי שהתקיים במכללת סמינר הקיבוצים (2.1.2018), בו גדלית נוימן, מורה למחול ודוקטורנטית בתחום המחול וההיסטוריה של עם ישראל, שחזרה שלושה ריקודים שיהודית ארנון יצרה בהונגריה…

להמשך קריאה

להקת געתון 1960-1965

המאמר על להקת געתון הוא פרק מספר על להקת המחול הקיבוצית שנכתב בימים אלו. המחקר על הספר וגם על הפרק הנוכחי בעיצומו ובבוקר אחד בחודש מאי... נולדו חמישה גורי כלב-תחש…

להמשך קריאה

ספר חדש: "מועדים במחול – אסופת ריקודים במחול למחזור השנה" מאת תרצה ספיר ושלומית עופר

    קומפוזיציה: תרצה ספיר, כתיבה ועריכה: שלומית עופר ותרצה ספיר, בהוצאת מכון מופ"ת, המרכז לחקר כתבי תנועה ומחול וסמינר הקיבוצים, המכללה לחינוך לטכנולוגיה ולאמנויות מאת שירי לילוס   הספר…

להמשך קריאה

פרסומות/האקדמיה לונדון, האקדמיה למוסיקה ומחול בירושלים, אולפן מנשה, ביכורי העיתים, ההסתדרות הכללית, בלט חיפה, תמו-נע, אולפן עמק הירדן, מירלה שרון, רות אשל, שרה יוחאי, קול ודממה, אולפן מטה אשר, קרן תרבות אמריקה-ישראל, ענבל, סאלי אן פרידלנד, רונית לנד, רינה גלוק, רינה שינפלד, חוט השני, בית הספר לאמנות הבמה, הקיבוצית, קרן תל אביב, אשרה אלקיים, בת שבע, אולפן שער הנגב, המועצה הבריטית, דליה לאו, הבלט הישראלי, סמינר הקיבוצים, מיכה נס

להמשך קריאה

הבא לי גורלי מאת רנה שרת

הבא לי גורלי מאת רנה שרת, הוצאת ספרי עליית הגג, ידיעות אחרונות מאת אורה ברפמן   ספרה החדש של רנה שרת בא לסקור את תרומתה למחול הישראלי, ובמיוחד את מעורבותה רבת השנים…

להמשך קריאה

תמר אליגור בת 90

החומר לראיון עם תמר אליגור נאסף בשישה מפגשים שהתקיימו בחודשים נובמבר-דצמבר 2012 ונערך בביתה שבבית יצחק.  במקום פתיחה... בשנות העשרה שלי, ובמשך לפחות שלושה עשורים אחריהן, השם תמר אליגור התקשר…

להמשך קריאה

להקת הפלמנקו הישראלית "קומפאס": פתיחה סגנונית ותרבותית של שפת הפלמנקו

  העשייה בתחום הפלמנקו בישראל נמצאת בתנופה יצירתית בלתי פוסקת זה כעשור. עשרות בתי ספר לפלמנקו פזורים בכל רחבי הארץ, מיטב הרקדנים והכוריאוגרפים הספרדים מקיימים כאן סדנאות-אמן בתדירות גבוהה ומציגים…

להמשך קריאה

על הייחוד בשיטת ההוראה של סילביה דוראן

  מאז אמצע שנות ה-70 פועלת סילביה דוראן בישראל כרקדנית, מורה וכוריאוגרפית המתמקדת במחול ספרדי ובפלמנקו. תלמידיה של דוראן, שבחרו להתפתח במחול הספרדי באופן מקצועי, חוו תחת ידה חניכה אישיותית-מעצבת,…

להמשך קריאה

"ברווז" – תהליכי יצירה

  בכורה: פסטיבל "קליפה אדומה", פברואר 2013 כוריאוגרפיה: יוני סוטחי רקדניות: אורין יוחנן, מיכל גיל מוסיקה: קולאז' עריכה: יוני סוטחי עיצוב תלבושות: נמרוד פלד ויוני סוטחי עיצוב במה: יוני סוטחי…

להמשך קריאה

בכורות במחול ינואר- יוני 2013

  מחול אתיופי עכשווי, 16.1, תיאטרון מחול ענבל להקת ביתא כוריאוגרפיה: צביקה היזיקיאס רקדנים: צביקה היזיקיאס, אברהם מוריה, טל פישר   ורטיגו 20, 17.1, תיאטרון ירושלים כוריאוגרפיה: נעה ורטהיים להקת…

להמשך קריאה

לעשות את הדבר שאני הכי אוהבת: הרקדנית אורין יוחנן במאמר אמיץ וחושפני על החיים והאמנות כטוטליות אחת

  פתח למטה "לקריאת המאמר" כדי לקרוא את המאמר המעוצב לעשות את הדבר שאני הכי אוהבת הורי שלחו אותי לשיעורי בלט מגיל 6 וכשהייתי בת 8 ראיתי מופע בלט, שבעקבותיו…

להמשך קריאה

דירת שני חדרים

  - אנחנו רוצים לרקוד דואט. רק שנינו על הבמה. - פסטיבל המחול מונפלייה, יוני 2011 – שיחה עם קרן לוי, אמנית מחול וחברה, על שחזורים של יצירות מחול במחול…

להמשך קריאה

זירת מחול חדש 2013

    זירת מחול חדש 2013 מאת רות אשל, סהר עזימי, שלומי ביטון, מיכל הרמן, אורי שפיר, לילך ליבנה במסגרת הזירה הבין-תחומית, אולם ליאו מודל, ירושלים, 27-25 ביוני 2013 שתי…

להמשך קריאה

בוהו – יומן מסע

"יד מפזרת נהרה לבנה, נשארת בלילה ערה... יד השוברת את אבן התכלת ברמיזה, ומרקידה את הסוסים... יד עולה אל על. יד נזכרת במה שיקרה בקרוב... יד סוחטת את המלים ומסננת…

להמשך קריאה

מחשבות והרהורי בוטו

המדרגות הרבות המטפסות אל הבית ואל הסטודיו של אונו קאזואו Ohono Kazuo)) לקחו אותי אליו ביום שטוף שמש בקיץ 1985. אז לא ידעתי מיהו אונו. בתום לב מוחלט עליתי אל…

להמשך קריאה

גופנפש בראי הבוטו: בחיפוש אחר מאפיינים תרפויטיים ייחודיים

  "מַהוּ הָרִקּוּד? מַהוּ הָרַקְדָן? הָרִקּוּד הוּא הַגּוּף בְּמַשְׁבֵּר, וְהָרַקְדָן הוּא הָאֳמָן הַתּוֹבֵעַ אֶת זְכוּתוֹ עַל הַמַּשְׁבֵּר, אוֹ דּוֹרֵשׁ אוֹתוֹ עֲבוּר גּוּפוֹ וּבְאֶמְצָעוּת גּוּפוֹ" (נקאמורה, 1999) מלים אלו, מתוך שירו…

להמשך קריאה

המימד הטרנס-תרבותי בבוטו

  נחשפתי לבוטו כנערה ב-1984, כאשר להקת סַנְקאי ג'וּקוּ (Sankai Juku) השתתפה בפסטיבל ישראל ורקדניה השתלשלו בחבלים מחומות העיר העתיקה בירושלים כמעט עירומים, ראשם כלפי מטה, והקסימו ואף כישפו את…

להמשך קריאה

היג'יקטה, אונו וממשיכי דרכם: לידת הבוטו והסתעפויותיו בהקשר היסטורי וחברתי

  ניסיון להגדיר את הבוטו כיום יוביל, בתלות בזהות הנשאלים, לקשת רחבה של פעילויות ושיטות, רובן בתחום הריקוד והתאטרון. יש המדגישים את אופיו היפני המסורתי בחלקו ויש המציינים את שורשיו…

להמשך קריאה

בכורות: יולי- דצמבר 2012

  קווין - אני לא, 5.7 פסטיבל אינטימדאנס כוריאוגרפיה ותפאורה: אליס דור-כהן /קבוצת מחול Mema רקדנים: אליס דור-כהן וגוצ'י לאו קוהן מוסיקה: Eleni Karaindrou, Charles Aznavour תלבושות :מיטל נימני D.R.A.F.T,…

להמשך קריאה

הרמת מסך 2012

  תוך מיסגרת של ארבע תכניות  הועלו 11 עבודות חדשות. וכולן טובות  ועשיות בקפידה ויש מחשבה מאחריהן. והיו אולי עשרים דקות בתוך כל הדקות הארוכות שפתאום התרחש הדבר הזה שהוא…

להמשך קריאה

בכורות: ינואר – יוני 2012

 בגלל הבחורים,4.1, תיאטרון תמונע במסגרת פסטיבל אינטימדאנס כוריאוגרפיה: סיגל ברגמן רקדנית: סיגל ברגמן מוסיקה: Yelle   Expensive Shit, 4.1, תיאטרון תמונע במסגרת פסטיבל אינטימדאנס כוריאוגרפיה: יובל גולדשטיין רקדנים: עמר עוזיאל,…

להמשך קריאה

נשים בפרפורמנס

  במסגרת האירועים לציון יום האשה הבינלאומי בתל אביב-יפו, יזם מרכז ביכורי העתים יום עיון בנושא נשים בפרפורמנס. הכוונה היתה להפגיש בין נשים מעוררות השראה מעולם הפרפורמנס ולספק במה אינטימית…

להמשך קריאה

סינדרום המייסדים בלהקות מחול – המקרה של בת-דור ותיאטרון מחול ענבל

מאמר זה מבקש לעשות שימוש במודלים של התפתחות ארגונית מתחום הסוציולוגיה, כדי לבחון התנהלות של להקות מחול. מהיבט זה ייבחנו לידתה וסגירתה של להקת בת-דור (1967-2006). כשמנתחים התנהלות של להקות…

להמשך קריאה

תיאטרון ומחול בדרכי ההוראה והיצירה של חלוצת תיאטרון המחול בארץ -דניה לוין

המושג תיאטרון מחול הוגדר באופנים שונים על ידי אנשים שונים[1]. ההגדרות המגוונות של המושג מאפשרות להרחיב את השיח סביב סוגה זו, שנולדה מתוך המפגש בין שתי אמנויות הבמה – תיאטרון…

להמשך קריאה

הרהורים על הכשרת הרקדן הקלאסי, בעקבות עבודה עם להקת בלט ירושלים

  הבלט הרומנטי הארכאי, המונצח באין-ספור הפקות חוזרות של אותן יצירות, משתנה ומתעדכן. הוא מביא לבמה וריאציות וביצועים מרתקים ליצירות המוכרות ובה בעת מחלחל לעבודות של יוצרי מחול עכשווי. לא…

להמשך קריאה

ראיון עם איציק גלילי

לאחר שצפיתי בבלט היקריזטו של איציק גלילי, בביצוע הבלט הישראלי, כתבתי: "היצירה היקריזטו של איציק גלילי מעוררת תקווה לגבי עתיד הלהקה. זה ריקוד המדבר בשפה עכשווית של בלט, עם שימוש…

להמשך קריאה

אפרופו בלט

  ביטחונו של המלך הטכניקה של הבלט עברה כברת דרך ארוכה מאז שלואי ה-14 נחת במקרה מקפיצת ה--"entrechat quartre" כשרגלו הלא נכונה לפנים. מיד בהבחינו בטעות כינה את הקפיצה החדשה,…

להמשך קריאה

לנפץ את המסורת ולהרכיב אותה מחדש מהשברים: הפלמנקו העכשווי בין מסורת לחדשנות

  פסטיבל "ימי הפלמנקו", שהתקיים במרס במרכז סוזן דלל זו השנה ה-18, אירח את אחת הרקדניות המרתקות ביותר בסצינת הפלמנקו העכשווית, רוסיו מולינה (Rocío Molina). מולינה הופיעה בפסטיבל עם יצירתה…

להמשך קריאה

דרמטורגיה במחול העכשווי בישראל

בעשור האחרון ניתן להצביע על מגמה של שימוש ב"דרמטורג מחול" בישראל. תפקידו של הדרמטורג בעולם המחול, בדומה לתפקידו בתיאטרון, גמיש. נדמה שבתחום המחול, תפקידו של הדרמטורג משתנה בהתאם למערכת היחסים…

להמשך קריאה

את רוקדת, אני מצלמת: היבטים של דמיון בין קולנוע למחול כפי שהם משתקפים בסרט של שנטל אקרמן על פינה באוש

פינה באוש Pina Bausch), 2009-1940), כוריאוגרפית, פנתה אל שנטל אקרמן(Chantal Akerman)1, אשת קולנוע, וביקשה ממנה ללוות את להקתה, "תיאטרון מחול וופרטל" (Wuppertal), ולהכין סרט עליה. אקרמן עקבה אחרי פעילות הלהקה,…

להמשך קריאה

אשכול, קלייסט, קנינגהאם

לאחר הופעותיה בתוכנית הראשונה של "הקבוצה הקאמרית" (כפי שכינתה את קבוצת הריקוד הניסיונית שהקימה), בשנות ה-50, נועה אשכול לא המשיכה להופיע. מי שזוכר אותה רוקדת התרשם מהריכוז המוחלט שעטף אותה וכאילו…

להמשך קריאה

בכורות: ינואר-יוני 2011

  ינואר עם כתוביות, 27.1, אולם ירון ירושלמי, מרכז סוזן דלל כוריאוגרפיה: רונית זיו רקדנים: בני אלדר, תמר גרוס, סופי קרנץ תלבושות ותפאורה: מיטל גואטה   פברואר אחד, 7.2, תיאטרון…

להמשך קריאה

סדנה עם קוסטנזה מאקרס

קונסטנזה מאקרס(Constanza Macras) , מיוצרות המחול המרתקות הפועלות כיום בברלין, ביקרה לאחרונה בחממת המחול של המרכז לתיאטרון אחר בעכו ובמשך ארבעה ימים העבירה סדנה לרקדנים, שחקנים ויוצרים. מאקרס, כלת פרס…

להמשך קריאה

הספר "טרפסיכורה בסניקרס" – מחול הפוסט-מודרני: המחול הפוסט-מודרני על-פי סאלי ביינס

(Terpsichore in Sneakers, Post Modern Dance ) מאת הסופרת ומבקרת המחול הידועה סאלי ביינס שהוצאתו השנייה באנגלית יצאה לאור ב-1987 תורגם לאחרונה לעברית ויצא לאור בהוצאת אסיה זהו אחד הספרים…

להמשך קריאה

מרס רוקד לגופו? אינדיווידואליות בשיח ובעבודה של מרס קנינגהאם

בהיסטוריה של המחול והאמנות, מרס קנינגהאם (2009-1919) וג'ון קייג' (1992-1912) ממוקמים על קו התפר שבין מודרניזם לפוסט-מודרניזם. קנינגהאם וקייג', לימים זוג בחיים, נפגשו בשנות ה-30 בקורניש קולג' (Cornish College) בסיאטל…

להמשך קריאה

התבוננות דרך משקפי המרחב והזמן: גישה פנומנולוגית ליצירתו של קנינגהאם

מרס קנינגהאם, הידוע והחשוב מבין חלוצי המחול הפוסט-מודרני, ניסה לפתוח את יצירתו לאפשרויות התבוננות שמעבר לתודעה הליניארית. גם ההשראה ליצירתו לא באה ממודעות מובנית, אלא מזרם תודעה שהוא מעבר למבנים…

להמשך קריאה

מה אומרים הרקדנים? רות אשל ורונית זיו משוחחות (תל אביב, 11.4.2011) עם אלה נגלי, אוריין יוחנן, נעמה תמיר, תמר סנדלר, דור ממליה ותמר סון (רקדני התוכנית הראשונה של "הפרויקט" בניהולו של מאטה מוראי) ועם עידן שרעבי מלהקת בת שבע

אשל: מתמקדים כל כך בכוריאוגרפים, שלעתים קרובות שוכחים את הרקדנים. מעניין אותי לשמוע את הקול שלכם. מתי החלטתם שאתם רוצים להיות רקדנים? ממליה: הייתי בערך בן 11 כשראיתי את זכרון…

להמשך קריאה

יומן מחשבות על יצירת העבודה "תזזית" : מופע קריאת שירה על הגבול שבין התנועה למלה –  בעקבות שיחה עם שלושה ממשתתפי המופע: עדי לובינסקי, עידן פורגס וענת זכריה

משתתפים רקדנים יוצרים: דורון רז, עדי לובינסקי ועידן פורגס משוררים: אגי משעול, אורי גלעד, דנה לובינסקי, זהר איתן, ענת זכריה, שולמית אפפל ושירה סתיו מוסיקאים: יוחאי בלום וגיא שומרוני תאורה,…

להמשך קריאה

"אנדרטאות" – תהליך יצירה

אנדרטאות היא שיחה בין שלושה אנשים, שמתרחשת תוך כדי תנועה. השפה התנועתית בנויה כמעט כולה משלושה שזזים יחד – רצף של קונטקט, הרמות, סחיבות והסתדרויות בין שלושת המשתתפים. כל אחד…

להמשך קריאה

אני חושבת משמע אני גופנית: פמיניזם והגרוטסקי, או כיצד הסובייקטיביות המופשטת לבשה בשר?

רוב רובה של הפילוסופיה הקלאסית והמודרנית תפסה את הסובייקטיביות כ"סובייקטיביות מופשטת", חסרת גוף ספציפי או קונקרטי. דחייה זו של הגוף לא היתה מקרית, בפילוסופיה שהניחה שיש אמת אוניברסלית ושהיא ניתמנת…

להמשך קריאה

מחווה, מילה מחול: יחסי מלה ומחול ביצירותיהם של טרישה בראון וביל טי גו'נס

ב-30 השנים האחרונות התפתחה תופעה מעניינת באמנות המחול: השילוב של מלה ותנועה. ככוריאוגרפית ומבצעת, שבין השאר משתמשת ביצירתה בשילוב זה, אני מוצאת שהחיבור בין מלה לתנועה הוא עניין מרתק ומורכב…

להמשך קריאה

הביאנלה למחול, ליון 2010

המנהל האמנותי של הביאנלה למחול בליון, גי דארמה (Guy Darme), בחר לקרוא למהדורה האחרונה שלה  הדרן (!Encore). ואכן, רוח נוסטלגית ריחפה מעל הביאנלה. ברי כי השם מסמל געגועים וצורך לסכם…

להמשך קריאה

לרקוד בקצב אחר

  נסעתי להודו לחפש מהי משמעות הריקוד בשבילי, למצוא פירוש אישי למחול כבחורה מערבית, שגופה מכיר רק את שפת הבלט הקלאסי וששפת המחול ההודי שונה כל כך מעולם המושגים שלה.…

להמשך קריאה

בכורות: יולי-דצמבר 2010

  יולי  אנה, 16.7, מרכז סוזן דלל אולם ירון ירושלמי כוריאוגרפיה וביצוע: תמר בורר וידיאו: תמרה ארדה בימוי, פסקול, עיצוב במה: תמר בורר ותמרה ארדה תאורה: תמר אור תלבושות: אורין…

להמשך קריאה

מה בין מחול עכשווי לחינוך הומניסטי?

מאמר זה בוחן כיצד מורות המלמדות במוסד להכשרת רקדנים בישראל תופשות את הוראת המחול העכשווי[1]. המאמר דן בהוראת המחול העכשווי ובקשר שלה לתפישות הרווחות כיום בהוראת המחול ולפדגוגיה חינוכית הומניסטית.…

להמשך קריאה

מה הגוף יודע? על חומרת הגוף ועל האחדות בין גוף לרוח בתורה הבודהיסטית

המאמר הוצג לראשונה בהרצאה ביום העיון "כתוב בגוף", שהתקיים במסגרת אירועי "הרמת מסך", דצמבר 2010. משה פלדנקרייז אומר: "הגוף והרוח הם שני פנים של מציאות אובייקטיבית אחת, אחדות ושלמות שלא…

להמשך קריאה

רוטציה של 90 מעלות במפרק הירך, האומנם? הנחיות שכיחות איכותיות לתנועה מול אפשרויות קינסיולוגיות וביו-מיכניות של הגוף

בקרב העוסקים במחול, אין חולק על ההצהרה "המחול הוא אמנות". אבל יהיו גם יהיו כאלה שירימו גבה, או אף ימחו נמרצות, לשמע האמירה "המחול הוא סוג של פעילות גופנית". המחול…

להמשך קריאה

ראיון עם אלכסנדר אלכסנדרוב

הצצה ביומנו של אלכסנדר אלכסנדרוב חושפת סדר יום עמוס להתפקע. בכל שבוע הוא מלמד עשרות שעות וכל השיעורים מתועדים ביומן בכתב יד צפוף. כדי לקבוע פגישה, מומלץ להתקשר אליו שבועיים…

להמשך קריאה

ראיון עם ואלרי פאנוב

הרקדן והכוריאוגרף ואלרי פאנוב (לשעבר שולמן) היה אחד משלושת כוכבי הבלט הסובייטי שברחו למערב בשנות ה-60 וה-70 של המאה הקודמת. בעוד רודולף נורייב ומיכאיל ברישניקוב ערקו כשהיו בסיבוב הופעות, פאנוב…

להמשך קריאה

ראיון עם נדיה טימופייבה

רקע נדיה טימופייבה (Timofeyeva) היא המנהלת האמנותית של להקת בלט ירושלים ובית הספר שבצדה. היא עלתה ארצה עם אמה וסבתה ב-1991, וכבר ב-1992 זכתה במקום הראשון בתחרות מיה ארבטובה לבלט…

להמשך קריאה

ריקוד בטן עכשווי – תהליך, יצירה

מילדות נחשפתי לתרבות הערבית, חייתי ונשמתי את המוסיקה, הקולות, הזיכרונות והריקודים שלה. מאז הלכתי וחזרתי, נעניתי ונסוגותי, נעתי הלוך ושוב, לתוך התרבות הזו והחוצה ממנה, עד שהבנתי איך למזג בתוכי…

להמשך קריאה

להקות אסקסטה וביתא : יצירה בצומת שבין האותנטי למתחדש – סיפור אישי

בעשרים שנות עבודתי עם בני העדה האתיופית, החל במבצע לתיעוד המחול שלהם בהזמנת  הספרייה הישראלית למחול (1995-1991) ובהמשך בייסוד להקות המחול אסקסטה (2005-1995) וביתא (2005 ואילך) וביצירה עם רקדניהן, קיימתי…

להמשך קריאה

הרמת מסך 2010

מסך 1 ניהול אמנותי: תמר בורר "אב ונוצה" מיכאל גטמן בחלל הבמה מרחף בקלילות מוט מתכת בוהק, גדול, כמו אלו שאקרובטים ההולכים על חבל מעל תהום אוחזים בידיהם. על הקרקע…

להמשך קריאה

דבר העורכת גיליון 18

גיליון מס' 18 של החוברת מחול עכשיו עוסק במגוון נושאים. לרגל עשרים שנה למינויו של אוהד נהרין למנהל האמנותי של להקת בת-שבע, רות אשל בוחנת אפיונים ביצירתו, שזה שנים משמשת…

להמשך קריאה

בכורות: ינואר-יוני 2010

  בכורות – ינואר-יוני 2010 ינואר שרול, 9.1,מרכז סוזן דלל להקת קמע כוריאוגרפיה: תמיר גינץ רקדני הלהקה: עדי אמיר, שרון באקלי מארליס, מיתר בסון, אייל גנון, אייל דדון, גל ירושלמי,…

להמשך קריאה

פסטיבל מונפלייה 2010

פסטיבל המחול הבינלאומי של מונפלייה (Montpellier) חוגג השנה 30 שנה לקיומו. את הפסטיבל, אחד החשובים בצרפת ובעולם כולו, מנהל מאז 1983 ז'אן פול מונטנרי (Jean Paul Montenari). הפסטיבל נוסד במסגרת…

להמשך קריאה

הוזים במחול ומחוללי החזון: החינוך למחול והמחול בחינוך

הפרה-היסטוריה בסערת רוח פוסעת פרופ' חסיה לוי-אגרון במסדרונות משרד החינוך; צלילי הצמידים הרבים שלזרועה, העקבים הדקים הננעצים בנחישות ברצפה, מעידים שהיא לא תוותר. זה עתה יצאה מחדרם של המפקחים על…

להמשך קריאה

ריקוד הפלמנקו על פני ציר הזמן

במחשבה ראשונית על אמנות הפלמנקו, קל להיאחז בדימוי של רקדנית שחורת שיער, בעלת שפתיים אדומות חושניות, הרוקדת בשמלה באדום בוהק בקצב מסחרר ובתנועות חזקות ומהפנטות, בליווי נקישת קסטנייטות או לצלילי…

להמשך קריאה

דבר העורכת גיליון 21

כתב העת מחול עכשיו פותח את שעריו בנדיבות ליוצרים כותבים. מעניין אותנו לדעת מה חולף במוחם, אילו דימויים מעניקים להם השראה, מהן ההתלבטויות שמעסיקות אותם. במלים אחרות, אנחנו מבקשים להאיר…

להמשך קריאה

בכורות: יוני 2011 – דצמבר 2011

White, 3.6, תיאטרון תמונע במסגרת פסטיבל אינטימדאנסכוריאוגרפיה: אור מרין רקדניות יוצרות: סתיו מרין, אור מרין עיצוב במה ותלבושות: אור מרין עיצוב פסקול ודרמטורגיה: אורן נחום מוסיקה: Igor Krutogolov, Dave Phillips,…

להמשך קריאה

"העובדה שהעזתי להופיע" – שיחה עם רחל מילשטיין, חלוצת רקדניות הבטן בישראל

פרולוג את הפרופסור רחל מילשטיין פגשתי באחד מימי הקיץ החמים בדירתה בירושלים. השם רחל ניתן לה בעקבות הבטחה מצד אמה לאחות סבתה, המשוררת רחל. "תִּקְרְאִי נָא בִּשְׁמִי לְבִתֵּךְ הַקְּטַנָּה  /…

להמשך קריאה

שלושה מכתבים לתהילה רסלר

תהילה רסלר (1959-1907)  היתה אחת מהנשים החשובות והמסקרנות שיסדו את המחול האמנותי בארץ בשנות ה-30. היא עלתה לארץ ב-1933 מברלין וכאן התפרסמה בעיקר כמורה חשובה למחול ההבעה (אשל, 1991, עמ'…

להמשך קריאה

הסך הכל של המרחב פורץ מעבר לסכום חלקיו – על "שדה 21" לאוהד נהרין וחברי להקת בת-שבע

הרקדנית עדי זלטין ניגשת לקדמת הבמה, קוראת בשם הספרה חמש ומפרקת אותה לגורמים. לכאורה, כפי שהיא מציגה זאת במלים, החלוקה לגורמים מוגבלת: חמש, ארבע-אחת, שתיים-שתיים-אחת, שתיים-אחת-אחת-אחת, שלוש-אחת-אחת. אבל אז נכנסים…

להמשך קריאה

כל שיעור צריך להיות חוויה, כאילו לא יהיה עוד שיעור – ראיון עם אריאלה פלד

פגשתי את אריאלה פלד (טליתמן) בפעם הראשונה בשנת 1993, בקורס שהעבירה בחיפה במסגרת השתלמות של ארגון מורים למחול[1]. את ההיכרות המחודשת עמה יזמה ורדה זהבי-למברסקי, תלמידתה באולפן המחול תל-חי שבגליל…

להמשך קריאה

ריקוד בודד מול סביבה

הפנייה המחמיאה של רות אשל, שביקשה שאכתוב מה אני עושה בריקוד, מעלה שאלות שכל יוצר פוגש בתחילת מעשה: מאיפה להתחיל, מאין לייצר את התנועות. אני מנסה להסתכל פנימה, על הצעדים…

להמשך קריאה

יצירתיות: מחשבות על הקשר ההיסטוריים- תרבותיים של מושג שגור בפי כל

המושג "יצירתיות" צופן בחובו רובדי משמעות שונים ונבדלים. שלושת ההקשרים שבהם מועלה שם העצם "יצירה" במילון אבן-שושן, מורים על כך בבירור: יצירה מופיעה כמעשה בריאה, עשיית דבר חדש; כמפעלו של…

להמשך קריאה

מה אנחנו מלמדים כשאנחנו מלמדים מחול? ומה עם קונטקט-אימפרוביזציה?

כשאנחנו נכנסים לסטודיו בשעה היעודה, והתלמידים מוכנים לשיעור, נוצר שדה של הסכמה אילמת, שבו אנחנו ממלאים את תפקידנו כמורים והתלמידים את תפקידם כלומדים וכמשתתפים. מהו תפקידנו האמיתי במערך הזה? את…

להמשך קריאה

חלון קטן לנועה אשכול

  יום התכנסות לזִכרה של נועה אשכול; יום עִיוּן בַעֲבֹר שנתַים למותהּ. (סמינר הקִבוצים – ינואר 2010) מנעמי פולני.   אשנב קטן לנועה אשכול ( - לא לְעׅנין כתב התנועה…

להמשך קריאה

מקומו של המחול בחינוך הכללי בגרמניה: אני מרגיש, משמע אני רוקד: התבוננות בתיאוריות של אנטוניו דמסיו (Antonio Damasio)  

אנטוניו דמסיו מגדיר כל התבוננות ברגשות אינדיווידואליים תהליך אמנותי. התבוננות זו מקומה, לדעתו, במערכת הנוירולוגית שאחראית לא רק ליכולת היצירתית, אלא גם למערכת שמופקדת על תחושת האושר שנובעת על פי…

להמשך קריאה

עדה לויט – מחנכת מורה

ראוי לשפוך אור על דמותה של עדה לויט (1927) בגיליון הנוכחי, העוסק בחינוך ובמחול. שני התחומים שזורים בחייה של לויט וכך גם ההיסטוריה של מדינת ישראל, שבה בחרה להקים את…

להמשך קריאה

יהודה מאור – בלט מאסטר

רבים מכירים את יהודה מאור כרקדן בולט בלהקת בת-דור בשנות ה-70, אז הופיע כפרטנר של ג'נט אורדמן לא מעט פעמים. מעטים יחסית יודעים על הקריירה המפוארת של מאור ב-30 השנים…

להמשך קריאה

ראיון עם גילה טולידאנו

גילה טולידאנו, שהלכה לעולמה בגיל 82 באוקטובר 2009, מוכרת לאנשי המחול בשל הקשר המיוחד שלה עם שרה לוי-תנאי ותיאטרון-מחול ענבל והודות לתרומתה הייחודית להם ולספרייה למחול בבית אריאלה. לא רבים…

להמשך קריאה

עשרים שנה ל"הרמת מסך" (2009-1989)

במת "הרמת מסך" היא המסגרת החשובה והמוערכת ביותר כיום לעידוד יצירה מקומית בישראל. במאמר זה אני עוקבת אחר הדרך הארוכה, רצופת המהמורות, שעברה במה זו עד שהגיעה למעמדה הנוכחי, ומנתחת…

להמשך קריאה

בכורות: ינואר – יוני 2009

ינואר 2009 דימונה, 29.1, תיאטרון תמונע כוריאוגרפיה: אביב איבגי רקדנים יוצרים: שרון דביר, דפנה הורצ'ניק, עדי וינברג, לימור מלמד, רעות שץ מוסיקה: אורי דרומר תאורה:דני פישוף תלבושות: איריס נייס האושר…

להמשך קריאה

אינדקס מחול עכשיו לפי נושאים, גיליונות 1-15/רות אשל ומיכל רוזנברג

   אביזרים המסכה הרוקדת – עבודתה היצירתית של יהודית גרינשפן מאת גיורא מנור,   5(2001):49-51.   איפור    איפור במה לריקוד מאת גבי בר,  9(2002):28-31. אסתטיקה ותיאוריה       בגוף ראשון יחיד מאת ליאורה…

להמשך קריאה

כוריאוגרפיה בברזל – אנדריי קומנין

כוריאוגרפיה בברזל היא תערוכה של הפסל אנדריי קומנין (Koumanin), המועלית בחודשים יולי-דצמבר 2009 בחלל הספרייה הישראלית למחול בבית אריאלה בתל אביב. היצירות בתערוכה מציגות פסלים של ברזל חם בתנועה ויוצרות…

להמשך קריאה

גוונים במחול 2009

במת "גוונים במחול" הוא מסגרת  ליצירת מחול ישראלית מקורית. "גוונים במחול" יצאה לדרך ב-1984 ביוזמה משותפת של אמנות לעם, מינהל התרבות, המדור למחול, להקת תמ"ר ומפעלות דיסקונט. היא התקיימה כתחרות…

להמשך קריאה

דברים לזכרה של פרל לנג – רקדנית, כוריאוגרפית, מנהלת אמנותית ומורה, 1920 -2009

בשנות פעילותה הראשונות של להקת בת-שבע הגיע לישראל זרם קבוע ומתמשך של כוריאוגרפים, שנבחרו בקפידה על ידי מרתה גרהאם ועל ידי הברונית בת-שבע דה-רוטשילד, כדי ליצור ריקודים ללהקה שזה עתה…

להמשך קריאה

100 שנה לבלט הרוסי של דיאגילב

סרגיי דיאגילב (Diaghilev), אדם בעל מעוף וכישרון, תיאטרלי בהופעתו, בעל קשרים מצוינים והשכלה רחבה, שינה את מהלך התפתחותה של אמנות המחול ובעצם סלל את הדרך למחול המודרני. דיאגילב, שנולד ברוסיה…

להמשך קריאה

כנס יאיר שפירא – מראה המשקפת את מקומם המרכזי של אולפני המחול מהפריפריה בתחום החינוך למחול בארץ

אולפנות המחול של המועצות האזוריות פזורות בכל הארץ, מהדרום ועד הצפון, ומקיימות את פעילותן בעיקר בפריפריה. כנס יאיר שפירא הוא כיום הפעילות היחידה המאגדת סביבה את כל אולפנות המחול של…

להמשך קריאה

אלוהים שונא לשון תפארת: התפקיד הייחודי של התנועה והמחול בהתמודדות עם יחסי מרכז-פריפריה בפוליס היוונית, בביטוים בטרגדיה

הפוליס, עיר המדינה, היחידה קטנה ביותר ביוון העתיקה, היתה נקודה ארכימדית הן בהיסטוריה של הפוליטיקה המערבית והן בהיסטוריה של התיאטרון ואמנויות הבמה ככלל. יוון העתיקה היתה מקרה מבחן מעניין וייחודי…

להמשך קריאה

מחשבות על מרכז ופריפריה בעקבות היינריך פון קלייסט

בתחום הציבורי מתייחס על פי רוב הדיון ביחסי מרכז ופריפריה להקצאת משאבים ציבוריים או לסבסוד ממסדי של אוכלוסיות סְפר מקופחות. צמד המונחים מרכז ופריפריה מתקשר לקונוטציות גיאו-פוליטיות וסוציולוגיות, הנוגעות לזיקה…

להמשך קריאה

השוליים במרכז: "טטריס" של נועה דר

השוליים במרכז: "טטריס" של נועה דר מאת הניה רוטנברג בריקוד טטריס (2006), הכוריאוגרפית נועה דר משתפת פעולה עם האמנית הפלסטית נטי שמיע-עפר, בדיאלוג המוליד מרחב מופע ייחודי שבו הצופים מתבוננים…

להמשך קריאה

טֶקְסְט (וּרוֹת)

 הקול האנושי מלטף ברכות, מתגבר לפתע, מתמלא, מתפוצץ בפה, מתנגש בעור התוף. המלים ברורות ועם זאת – כל כך לא מובנות... טון הדיבור, האינטרוולים, הנשימות, סימני הפיסוק, הגוונים ושינויי האינטונציה;…

להמשך קריאה

בכורות: ינואר – יוני 2008

ינואר 2008 Joy Ride, 7.1, סוזן דלל כור': עידן כהן רקדנים: משה שכטר-אבשלום, עידו בטש, רעות לוי, לילך ליבנה/גילי גוברמן תלבושות: טל מר תאורה: מרטין עדין וידיאו דאנס: אופק ורטמן…

להמשך קריאה

"רעש לבן": מחול אקולוגי

אחד הריקודים היפים והמרתקים שעלו לבמה לאחרונה הוא רעש לבן (2008) של נועה ורטהיים, בביצוע להקת ורטיגו. הריקוד עוסק בחוויית החיים של האדם במאה ה-21, המושפעת ומעוצבת על ידי המולת…

להמשך קריאה

שרה לוי-תנאי ורינה ניקובה: הבדלים בביסוסו של מחול עברי בהשראה תימנית

  הקדמה כאות הוקרה לאישה האמיצה והמיוחדת שרה לוי-תנאי (2005-1911/1910) וליצירתה המקורית ויוצאת הדופן – "ענבל" – ברצוני להקדיש לה מאמר זה. שרה לוי-תנאי, שנפטרה בערב ראש השנה תשס"ו, היתה…

להמשך קריאה

מכתב ממונפליה

פסטיבל מונפליה היה הפעם עשיר בהיצע ומרתק. הפסטיבל מתפרש על פני אולמות העיר העתיקה ומגיע גם לאולם הענק של ה"קורום", בית האופרה החדש, או לבמת האופרה הישנה במרכז, הממוקמת בבניין…

להמשך קריאה

לזכרם של נורמן מוריס וגלן טטלי

 גלן טטלי ונורמן מוריס, שניהם כוריאוגרפים בעלי שם עולמי, שיצרו מחולות ללהקת המחול בת-שבע בשנותיה הראשונות, הלכו לעולמם. גלן טטלי מת בינואר 2007, חודש לפני שמלאו לו 81 שנים, ונורמן…

להמשך קריאה

ראיון עם היוצרת רות קנר: תיאטרון, תנועה, טקסט והיחס ביניהם

רות קנר היא יוצרת בעלת שפת מופע ייחודית, המעלה בשנים האחרונות יצירות רבות, שזכו לביקורות אוהדות ולשבחים. קנר יוצרת בסגנון המכונה "תיאטרון סיפור", סגנון המפרק את הטקסט לגורמים ולנקודות מבט…

להמשך קריאה

אילנה כהן פורשת כנפיים

לאחר 44 שנה של פעילות מגוונת בתיאטרון-מחול ענבל, כרקדנית, ככוריאוגרפית וכמנהלת אמנותית, פרשה אילנה כהןמעבודתה. המרכז הרב-תחומי ענבל יזם ערב מחווה לכבודה. את הערב הנחה דן רונןוהשתתפו בו חברים לדרכה…

להמשך קריאה

כיצד ומדוע נעשיתי יועצת, בחונת ומפקחת בכירה בנושא המחול ב"ארגון לתואר ראשון בינלאומי לתלמידי תיכון – IB

 איך התחלנו: תכנון ראשוני בקיץ 1998 פגשתי את ג'ונתן לוי (Jonathan Levi), יועץ התיאטרון הראשי של מחלקת התיאטרון ב"ארגון התואר הראשון הבינלאומי" (IB), בוועדה שהקימה מחלקת האמנויות של אוניברסיטת הארוורד…

להמשך קריאה

מזווית ראיה של צלם מחול

כפיר בולוטין, יליד 1978, החל את דרכו כצלם מסע ותיעד יעדים ותרבויות בעולם. הוא גר בסקוטלנד שש שנים, ובין טיול לטיול הפך לצלם קבוע בפסטיבל אדינבורו. עד מהרה התמחה בצילום…

להמשך קריאה

בכורות: יוני – דצמבר 2008

  חודש יולי אמרילי, 2.7, מתוך הערב "מניע", תמונע כוריאוגרפיה ותפאורה: דיולה צ'קברי רקדנים ושותפים ליצירה: גוצ'י לאו, גבריאל גולר מוסיקה: יחזקאל רז תלבושות: הדר ונדר תאורה: דניה זמר  …

להמשך קריאה

פרויקט מים – מחוות זיכרון לכבודם של ילדים יתומים שנרצחו בשואה

פרויקט מים הוא מחוות זיכרון נרקדת ל-33 ילדים מבית היתומים היהודי בעיר פירת (Fürth) שליד נירנברג בגרמניה. הפרויקט מוקדש לילדים אלה, שבמרס 1942 הובלו מבית היתומים היהודי לאיזביצה (Izbica) שבפולין…

להמשך קריאה

הרמת מסך 2008: בעקבות "פוסט מרתה" – שאלות חוזרות על מהות המחול – פגישה עם ניב שינפלד ואורן לאור

בחרתי לכתוב על פוסט מרתה, עבודתם החדשה של ניב שיינפלד ואורן לאור. רציתי לעסוק בה, בראש ובראשונה, מכיוון שזאת עבודה משובחת. אבל יותר משהיא משובחת (ואולי בזכות היותה כזאת), היא…

להמשך קריאה

הרמת מסך 2008: דחוס ומהיר

כפתח לדיון  על דרכו האמנותית של פסטיבל הרמת מסך  אנו מפרסמים קטעים מתוך הביקורת של גבי אלדור (באדיבות עיתון מעריב, 12.12.2008) והגיגים של רות אשל, כמו גם את מאמרה של…

להמשך קריאה

לדוג את האסקסטה (ריקודי כתפיים אתיופיים) – תהליכי יצירה לבניית מחול אתיופי עכשווי

מאמר זה מבקש לשפוך אור על מקצת מתהליכי העבודה שלי עם בני העדה האתיופית, בניסיון ליצור מחול אתיופי עכשווי בהשראת תרבות העדה. בהעדר מודל לחיקוי בדמותה של להקת מחול אתיופית…

להמשך קריאה

היש עתיד למחול האתני בישראל?

במאמר זה אתייחס לדילמות ולבעיות הכרוכות בשימור ובהחייאה של המורשת האתנית שהביאו אתם ארצה עולים שבאו ממגוון ארצות ותרבויות מחד גיסא, ולצורך ליצור תרבות עברית ילידית ייחודית מאידך גיסא. השאלה…

להמשך קריאה

פרסומות/ קול ודממה, המועצה הבריטית, הקיבוצית, רנה שינפלד, בת-שבע, קבוצת תיאטרון תמו-נע, אולפן איזורי למחול עמק הירדן, אריק ברהום, סטודיו ילדה קסטן, אולפן אזורי למחול מנשה, חוט השני, ארטיס, סטודיו נעמי אלסקבוסקי,האקדמיה למוסיקה בירושלים, רות אשל, שרה יוחאי, אולפן למחול חומה ומגדל, רנה שרת, קרן תל-אביב,אשרה אלקיים תיאטרון-תנועה, אולפן אזורי למחול שער הנגב , מיכה נס ועוד…

להמשך קריאה

פרסומות/ר.א.ד- האקדמיה המלכותית לונדון, האגודה לכתב תנועה,דיאנה בלצ'ר, רינה שחם, בית ספר למחול ברמת השרון, רנה שינפלד, זרקור, ארטיס, המכון לאמנות המחול,האקדמיה למוסיקה בירושלים, הבוסתן, בית ספר לבלט של אינסה אלכסנדרוביץ',דנואר, להקת ירושלים למחול בן זמננו, סמינר הקיבוצים, עדית צליוק, אולפן איזורי למחול סולם צור- געתון, מרכז לבלט-חולון, ביכורי העיתים, אולפן אזורי למחול מנשה, סטודיו למחול נעמי אלסקובסקי, רות אשל, סטודיו למחול גליה גת ורות לרמן

להמשך קריאה

פרסומות/הורה-אגודה עירונית למחול,סטודיו קטיה מיכאלי, סטודיו עופרה בן צבי-סרוסי,דליה לאו,חוט השני, קרן התרבות אמריקה-ישראל,סטודיו רינה שחם, סטודיו רינה שינפלד, אולפן אזורי למחול מנשה,דנאור, סילביה דוראן,המכון לאמנות המחול, ארטיס,האקדמיה המלכותית למחול – ר.א.ד , תיאטרון מחול רות אשל,האקדמיה למוסיקה בירושלים ועוד

להמשך קריאה

פרסומות/האקדמיה המלכותית למחול-לונדון,בוטיק בלט,קרן תל-אביב, בת-שבע,המפעל לטיפוח ריקודי עדות,סטודיו קטיה מיכאלי, בית ספר למחול עופרה בן צבי-סרוסי, סטודיו שרה יוחאי, הספריה המרכזית למוסיקה ולמחול, להקת בלט פיקולו-חיפה, מרכז המחול חיפה,סדנא קטומונית לתנועה – ירון מרגולין, סטודיו רוזמרין שלמה, ורה גולדמן,ענבל, הבלט הישראלי,קרן התרבות אמריקה-ישראל, פסטיבל ישראל,סמינר אורנים,בת-דור, קול דוממה, סילביה דוראן ועודי,

להמשך קריאה

פרסומות/ האגודה לכתב תנועה, דיאנה בלצ'ר, רינה שחם, בית ספר למחול ברמת השרון, רנה שינפלד,זרקור, ארטיס, המכון לאמנות המחול,האקדמיה למוסיקה בירושלים, הבוסתן, בית ספר לבלט של אינסה אלכסנדרוביץ',דנואר, להקת ירושלמים למחול בן זמננו, סמינר הקיבוצים, אולפן איזורי למחול סולם צור- געתון, מרכז לבלט-חולון, ביכורי העיתים, אולפן אזורי למחול מנשה, סטודיו למחול נעמי אלסקובסקי, רות אשל, סטודיו למחול גליה גת ורות לרמן

להמשך קריאה

פרסומות/האקדמיה המלכותית למחול,פסטיבל ישראל, המכון לאמנות המחול, האקדמיה למוסיקה בירושלים, קרן תל-אביב, יעקב לוי, סטודיו להט לג'אז, אורות במה, סטודיו הילדה קסטן, המפעל לטיפוח רקדוי עדות,זרקור, רנה שינפלד, רינה שחם,בת-שבע, קול ודממה, סילביה דוראן,ברית התנועה הקיבוצית, רוזמרין שלמה, סטודיו לבלט רחל טליתמן,דיאנה בלצ'ר, בית ספר למחול, הבוסתן, רות אשל, סטודיו קטיה מיכאלי ועוד

להמשך קריאה

פרסומות/האקדמיה המלכותית למחול – ר.א.ד, הבלט הישראלי, קרן תל-אביב, להקת ירושלים למחול בן זמננו, במה-רבעון לדרמה, המפעל לטיפוח ריקודי עדות, בת-דור, פסטיבל ישראל, רות אשל-מופעי סולו, ארטיס, סטודיו נעמי אלסקובסקי, להקת מחול צוותא, בית ספר לחרשים-אילמים, דיאנה בלצ'ר, מרכז המחול בחיפה ועוד

להמשך קריאה