"הקורס הזה היה ללא ספק צעד משמעותי לקראת העתיד שלי כרקדנית": קורס מדריכות מחול כמנוף להתפתחות מקצועית של תלמידות מגמות מחול

  • מחבר:
  • קטגוריה:

להמשך קריאה "הקורס הזה היה ללא ספק צעד משמעותי לקראת העתיד שלי כרקדנית": קורס מדריכות מחול כמנוף להתפתחות מקצועית של תלמידות מגמות מחול

תיקון שגיאה שפורסמה: "קמילה רונזבאומובה, הכוריאוגרפית של "ברורצי'" ו"טרונדארה" שהועלתה בטרזיינשטט נפטרה באושוויץ" ודילמות נוספות

  • מחבר:
  • קטגוריה:

להמשך קריאה תיקון שגיאה שפורסמה: "קמילה רונזבאומובה, הכוריאוגרפית של "ברורצי'" ו"טרונדארה" שהועלתה בטרזיינשטט נפטרה באושוויץ" ודילמות נוספות

קהילה בתנועה – מחשבות בעקבות שלוש שנות פעילות של שיעורי מחול עכשווי לאנשים החיים עם מחלת פרקינסון בסטודיו של להקת יסמין גודר

  • מחבר:
  • קטגוריה:

להמשך קריאה קהילה בתנועה – מחשבות בעקבות שלוש שנות פעילות של שיעורי מחול עכשווי לאנשים החיים עם מחלת פרקינסון בסטודיו של להקת יסמין גודר

חלום של שנים הולם ומתממש: יאיר ורדי והאדריכל אלישע רובין על התוספת והשיפוץ במרכז סוזן דלל למחול ולתיאטרון, נווה צדק, תל-אביב

  • מחבר:
  • קטגוריה:

להמשך קריאה חלום של שנים הולם ומתממש: יאיר ורדי והאדריכל אלישע רובין על התוספת והשיפוץ במרכז סוזן דלל למחול ולתיאטרון, נווה צדק, תל-אביב

חלום של שנים הולך ומתממש: יאיר ורדי והאדריכל אלישע רובין על התוספת והשיפוץ במרכז סוזן דלל למחול ולתיאטרון, נווה צדק, תל אביב

  • מחבר:
  • קטגוריה:

להמשך קריאה חלום של שנים הולך ומתממש: יאיר ורדי והאדריכל אלישע רובין על התוספת והשיפוץ במרכז סוזן דלל למחול ולתיאטרון, נווה צדק, תל אביב

מילים אישיות לזכרה של רונית לנד

  • מחבר:
  • קטגוריה:

מותה של רונית הכה בתדהמה בקהילת המחול בארץ. אישית, איבדתי חברה. רונית נפטרה ב-18 בפברואר לאחר מחלה ממושכת, שחבריה בישראל לא ידעו עליה. רונית נולדה בתל אביב ב-1952 למשפחה שנמלטה…

להמשך קריאה מילים אישיות לזכרה של רונית לנד

מילים לתרצה ספיר ז"ל

  • מחבר:
  • קטגוריה:

גיליון מחול עכשיו 33 כבר היה סגור ומעוצב, כאשר בישרו לי את הידיעות הקשות על פטירתן של רונית לנד ותרצה ספיר. לא יכולתי להמשיך בשגרה, וגם לא להוציא את הגיליון…

להמשך קריאה מילים לתרצה ספיר ז"ל

דבר העורכת

  • מחבר:
  • קטגוריה:

עברה חצי שנה מאז פרסומו של גיליון מחול עכשיו 32, וכעת מתפרסם גיליון חדש, 33, המלווה בהתרגשות מהיצירה המשקפת (גם אם חלקית) את הנעשה כיום בישראל במספר תחומי ידע ועשייה…

להמשך קריאה דבר העורכת

מחול קרבי: מתקפות על מוסד הצפייה – רשמים מפסטיבל צוללן

  • מחבר:
  • קטגוריה:

״אם נדבר על הריקוד – מה קשה להימנע מפאראדוכסים! הרי זאת אומנות המקלה יותר מכל אחרת לרדת למדרגת שעשוע ולעלות לדרגת פולחן. לפי טבע-בריאתו, קרוב הריקוד לאלוהים ולשטן, כי אין…

להמשך קריאה מחול קרבי: מתקפות על מוסד הצפייה – רשמים מפסטיבל צוללן

לצלול לצוללן -על גוף, חומר וממשות Materiality, פסטיבל צוללן 2017

  • מחבר:
  • קטגוריה:

הוזמנתי לצלול לצוללן – לראות מחול, לדבר עליו ולכתוב עליו. את הפעולה האחרונה אני מבצעת לראשונה. במהלך הפסטיבל, שהתפרש על פני שלושה סופי שבוע עמוסים, לא יכולתי להימנע מלהשוות את…

להמשך קריאה לצלול לצוללן -על גוף, חומר וממשות Materiality, פסטיבל צוללן 2017

הקול שלי תמיה היה שם, אבל פשוט אבד בהמהום

  • מחבר:
  • קטגוריה:

כשאני חושבת על פגישה חשובה ומנסה לנתח את תוצאותיה, אני עשויה פתאום לשמוע את קולי אומר בשקט: "... אני לא יודעת," או, "הוא כל כך נחמד…" זה כאילו שהקול שלי…

להמשך קריאה הקול שלי תמיה היה שם, אבל פשוט אבד בהמהום

הגוף הוא הקול – העצמת חלקו של הגוף במלאכת השירה

  • מחבר:
  • קטגוריה:

לאחר שנים רבות של הוראת תנועה ועבודת גוף לזמרים במחלקה הווקלית של האקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים והוראת תנועה במסגרת הסטודיו שלי בירושלים ובתל-אביב, אני יכולה להסתמך על הניסיון והידע הרחב…

להמשך קריאה הגוף הוא הקול – העצמת חלקו של הגוף במלאכת השירה

הספר "לרקוד עם החלום": בלט קלאסי או מחול מודרני – מיה ארבטובה, ולנטינה ארכיפובה גרוסמן, הנריק נוימן, האופרה הישראלית ואמנים נוספים

  • מחבר:
  • קטגוריה:

להמשך קריאה הספר "לרקוד עם החלום": בלט קלאסי או מחול מודרני – מיה ארבטובה, ולנטינה ארכיפובה גרוסמן, הנריק נוימן, האופרה הישראלית ואמנים נוספים

ספר חדש: "מועדים במחול – אסופת ריקודים במחול למחזור השנה" מאת תרצה ספיר ושלומית עופר

  • מחבר:
  • קטגוריה:

    קומפוזיציה: תרצה ספיר, כתיבה ועריכה: שלומית עופר ותרצה ספיר, בהוצאת מכון מופ"ת, המרכז לחקר כתבי תנועה ומחול וסמינר הקיבוצים, המכללה לחינוך לטכנולוגיה ולאמנויות מאת שירי לילוס   הספר…

להמשך קריאה ספר חדש: "מועדים במחול – אסופת ריקודים במחול למחזור השנה" מאת תרצה ספיר ושלומית עופר

"קזוארות" – מארג נשי של מחול אתני במחול בימתי

  • מחבר:
  • קטגוריה:

רננה רז רוקדת על הזהות הישראלית, התועה והמתלבטת בין מקורותיה הרבים. להבדיל מיוצרים ישראלים אחרים, הממהרים להצמיד לעבודתם כותרות של אוניברסליות, רז בוחרת לעסוק דווקא בתרבות המשוסעת בישראל. רז, בוגרת…

להמשך קריאה "קזוארות" – מארג נשי של מחול אתני במחול בימתי

צילומים 1985/ שרה לוי-תנאי, בת-שבע, סדנת אולפן האיזורי מטה אשר, בת-דור, רנה שינפלד, אליס ואלי דור-כהן, אילנה כליף, רות אשל, אשרה אלקיים, נטע פלוצקי ועוד

  • מחבר:
  • קטגוריה:

להמשך קריאה צילומים 1985/ שרה לוי-תנאי, בת-שבע, סדנת אולפן האיזורי מטה אשר, בת-דור, רנה שינפלד, אליס ואלי דור-כהן, אילנה כליף, רות אשל, אשרה אלקיים, נטע פלוצקי ועוד

חדשות/תנועתרון, פרל פרימוס האיים של נורייב, פרשת הקפיטן דרייפוס, סוזן דלל, להקת תולדה מצליחה בברלין, איך רוקדים היפנים, מחול וידאו על נושאים מהאזור לנו ועוד

  • מחבר:
  • קטגוריה:

להמשך קריאה חדשות/תנועתרון, פרל פרימוס האיים של נורייב, פרשת הקפיטן דרייפוס, סוזן דלל, להקת תולדה מצליחה בברלין, איך רוקדים היפנים, מחול וידאו על נושאים מהאזור לנו ועוד

פרסומות/האקדמיה לונדון, האקדמיה למוסיקה ומחול בירושלים, אולפן מנשה, ביכורי העיתים, ההסתדרות הכללית, בלט חיפה, תמו-נע, אולפן עמק הירדן, מירלה שרון, רות אשל, שרה יוחאי, קול ודממה, אולפן מטה אשר, קרן תרבות אמריקה-ישראל, ענבל, סאלי אן-פרידלנד, רונית לנד, רינה גלוק, רינה שינפלד, חוט השני, בית הספר לאמנות הבמה, הקיבוצית, קרן תל אביב, אשרה אלקיים, בת שבע, אולפן שער הנגב, המועצה הבריטית, דליה לאו, הבלט הישראלי, סמינר הקיבוצים, מיכה נס

  • מחבר:
  • קטגוריה:

להמשך קריאה פרסומות/האקדמיה לונדון, האקדמיה למוסיקה ומחול בירושלים, אולפן מנשה, ביכורי העיתים, ההסתדרות הכללית, בלט חיפה, תמו-נע, אולפן עמק הירדן, מירלה שרון, רות אשל, שרה יוחאי, קול ודממה, אולפן מטה אשר, קרן תרבות אמריקה-ישראל, ענבל, סאלי אן-פרידלנד, רונית לנד, רינה גלוק, רינה שינפלד, חוט השני, בית הספר לאמנות הבמה, הקיבוצית, קרן תל אביב, אשרה אלקיים, בת שבע, אולפן שער הנגב, המועצה הבריטית, דליה לאו, הבלט הישראלי, סמינר הקיבוצים, מיכה נס

"כותבת מחול" – רועי בדרשי מראיין את נעמי פרלוב/  הריאיון התקיים במשרד ״המסלול להכשרת רקדנים״ – תל אביב-יפו, המנוהל אומנותית על ידי נעמי פרלוב ואופיר דגן מ-2008.

  • מחבר:
  • קטגוריה:

להמשך קריאה "כותבת מחול" – רועי בדרשי מראיין את נעמי פרלוב/  הריאיון התקיים במשרד ״המסלול להכשרת רקדנים״ – תל אביב-יפו, המנוהל אומנותית על ידי נעמי פרלוב ואופיר דגן מ-2008.

ספרים חדשים: (לרקוד) פוזיציה – (לרקוד מניפסט): דברים לרגל השקת ספר "ההתעלות" מאת אקים וולינסקי בתרגומן של אדה דוברובצקי וליאורה בינג-היידקר

  • מחבר:
  • קטגוריה:

להמשך קריאה ספרים חדשים: (לרקוד) פוזיציה – (לרקוד מניפסט): דברים לרגל השקת ספר "ההתעלות" מאת אקים וולינסקי בתרגומן של אדה דוברובצקי וליאורה בינג-היידקר

דפים מתוך הספר – שער ראשון: שער המירווח

  • מחבר:
  • קטגוריה:

    שער ראשון: המרווח מאת ליאת דרור. הוצאת ליאת דרור ניר בן גל הלהקה. 57 עמודים. כריכה קשה. לרכישה: www.adama.org.il המרווח כאיכותה של הדרך התבוננו רגע סביבכם. התמקדו בדבר-מה,  …

להמשך קריאה דפים מתוך הספר – שער ראשון: שער המירווח

הבא לי גורלי מאת רנה שרת

  • מחבר:
  • קטגוריה:

הבא לי גורלי מאת רנה שרת, הוצאת ספרי עליית הגג, ידיעות אחרונות מאת אורה ברפמן   ספרה החדש של רנה שרת בא לסקור את תרומתה למחול הישראלי, ובמיוחד את מעורבותה רבת השנים…

להמשך קריאה הבא לי גורלי מאת רנה שרת

 "חיבור של מעלה ומטה":  תפיסות ועמדות של מורות למחול שומרות מצוות כלפי הוראת אמנות המחול לתלמידים בחינוך הממלכתי-הדתי 

  • מחבר:
  • קטגוריה:

להמשך קריאה  "חיבור של מעלה ומטה":  תפיסות ועמדות של מורות למחול שומרות מצוות כלפי הוראת אמנות המחול לתלמידים בחינוך הממלכתי-הדתי 

ייצוג, אבסטרקציה ויצירתיות בריקוד המצרי

  • מחבר:
  • קטגוריה:

  המאמר עבר הערכת עמיתים ריקוד מצרי הוא סוגה אחת מתוך מכלול גדול של ריקודים וצורות מחול שמשויכים לריקוד הערבי. זהו השם הקרוב והמדויק ביותר לתופעה הנחקרת במאמר זה, הריקוד…

להמשך קריאה ייצוג, אבסטרקציה ויצירתיות בריקוד המצרי

תמר אליגור בת 90

  • מחבר:
  • קטגוריה:

החומר לראיון עם תמר אליגור נאסף בשישה מפגשים שהתקיימו בחודשים נובמבר-דצמבר 2012 ונערך בביתה שבבית יצחק.  במקום פתיחה... בשנות העשרה שלי, ובמשך לפחות שלושה עשורים אחריהן, השם תמר אליגור התקשר…

להמשך קריאה תמר אליגור בת 90

להקת הפלמנקו הישראלית "קומפאס": פתיחה סגנונית ותרבותית של שפת הפלמנקו

  • מחבר:
  • קטגוריה:

  העשייה בתחום הפלמנקו בישראל נמצאת בתנופה יצירתית בלתי פוסקת זה כעשור. עשרות בתי ספר לפלמנקו פזורים בכל רחבי הארץ, מיטב הרקדנים והכוריאוגרפים הספרדים מקיימים כאן סדנאות-אמן בתדירות גבוהה ומציגים…

להמשך קריאה להקת הפלמנקו הישראלית "קומפאס": פתיחה סגנונית ותרבותית של שפת הפלמנקו

על הייחוד בשיטת ההוראה של סילביה דוראן

  • מחבר:
  • קטגוריה:

  מאז אמצע שנות ה-70 פועלת סילביה דוראן בישראל כרקדנית, מורה וכוריאוגרפית המתמקדת במחול ספרדי ובפלמנקו. תלמידיה של דוראן, שבחרו להתפתח במחול הספרדי באופן מקצועי, חוו תחת ידה חניכה אישיותית-מעצבת,…

להמשך קריאה על הייחוד בשיטת ההוראה של סילביה דוראן

"חור" של אוהד נהרין – מחשבות סביב החסר מאת גבי אלדור

  • מחבר:
  • קטגוריה:

  לקראת הסוף, כאשר הרקדנים קופצים אחד אחד מעל הקיר האחורי אל תוך החשיכה, מתברר שמתחת לשדה יש תהום. ומה חשבנו שיש מתחת לשדה השמחה הזה, ההלל הגדול הזה? כך…

להמשך קריאה "חור" של אוהד נהרין – מחשבות סביב החסר מאת גבי אלדור

"ברווז" – תהליכי יצירה

  • מחבר:
  • קטגוריה:

  בכורה: פסטיבל "קליפה אדומה", פברואר 2013 כוריאוגרפיה: יוני סוטחי רקדניות: אורין יוחנן, מיכל גיל מוסיקה: קולאז' עריכה: יוני סוטחי עיצוב תלבושות: נמרוד פלד ויוני סוטחי עיצוב במה: יוני סוטחי…

להמשך קריאה "ברווז" – תהליכי יצירה

הכישלון של "קפה מילר": כוריאוגרפיה מבעד למושג הג'סטה

  • מחבר:
  • קטגוריה:

ביצירתה של פינה באוש קפה מילר[1], רצף הפרעות הוא שיוצר את המבנה הכוריאוגרפי. בניתוח היצירה אבחן מהן ההפרעות במרכיבי הכוריאוגרפיה, כפי שהן משתקפות בשתי סצינות מתוך היצירה. ניתוח הסצינות ייעשה…

להמשך קריאה הכישלון של "קפה מילר": כוריאוגרפיה מבעד למושג הג'סטה

בכורות במחול ינואר- יוני 2013

  • מחבר:
  • קטגוריה:

  מחול אתיופי עכשווי, 16.1, תיאטרון מחול ענבל להקת ביתא כוריאוגרפיה: צביקה היזיקיאס רקדנים: צביקה היזיקיאס, אברהם מוריה, טל פישר   ורטיגו 20, 17.1, תיאטרון ירושלים כוריאוגרפיה: נעה ורטהיים להקת…

להמשך קריאה בכורות במחול ינואר- יוני 2013

לעשות את הדבר שאני הכי אוהבת: הרקדנית אורין יוחנן במאמר אמיץ וחושפני על החיים והאמנות כטוטליות אחת

  • מחבר:
  • קטגוריה:

  פתח למטה "לקריאת המאמר" כדי לקרוא את המאמר המעוצב לעשות את הדבר שאני הכי אוהבת הורי שלחו אותי לשיעורי בלט מגיל 6 וכשהייתי בת 8 ראיתי מופע בלט, שבעקבותיו…

להמשך קריאה לעשות את הדבר שאני הכי אוהבת: הרקדנית אורין יוחנן במאמר אמיץ וחושפני על החיים והאמנות כטוטליות אחת

בלט מונטה קרלו: ראיון עם ז'אן כריסטוף מאיו המתמקד בתהליכי העבודה שלו

  • מחבר:
  • קטגוריה:

  אולם הבית של להקת בלט מונטה קרלו נמצא במרכז לאמנויות הבמה של מונקו – גרימלדי פורום (Grimaldi Forum). המרכז, ששוכן בסמוך לאחד החופים המערביים של מונטה קרלו, הוא קומפלקס…

להמשך קריאה בלט מונטה קרלו: ראיון עם ז'אן כריסטוף מאיו המתמקד בתהליכי העבודה שלו

המחול המחלים אותנו – עבודתה של ירדנה כהן ותרומתה לתחום הטיפול בתנועה ומחול

  • מחבר:
  • קטגוריה:

  המאמר עבר הערכת עמיתים   באולפן של הרקדנית והמורה ירדנה כהן היה המחול כלי ביטוי רב עוצמה, המחולל שינוי. במאמר זה אתאר את ירדנה כהן, אתייחס לילדותה ולמקורות ההשראה…

להמשך קריאה המחול המחלים אותנו – עבודתה של ירדנה כהן ותרומתה לתחום הטיפול בתנועה ומחול

גוף כאב: התנסות בודהיסטית באימון במחול

  • מחבר:
  • קטגוריה:

המחול עניינו בגוף, והגוף, כשם שהוא ערוץ להבעה וליצירה, יכול להיות גם מקור לכאב. רקדנים הם בעלי נגישות רבה יותר לחוויות של עונג וכאב, הנחוות באינטנסיביות. הסבל, כמו תחושות ההתעלות…

להמשך קריאה גוף כאב: התנסות בודהיסטית באימון במחול

דירת שני חדרים

  • מחבר:
  • קטגוריה:

  - אנחנו רוצים לרקוד דואט. רק שנינו על הבמה. - פסטיבל המחול מונפלייה, יוני 2011 – שיחה עם קרן לוי, אמנית מחול וחברה, על שחזורים של יצירות מחול במחול…

להמשך קריאה דירת שני חדרים

עיסוק חוזר באמנות הריקוד: "דירת שני חדרים" של ניב שינפלד ואורן לאור

  • מחבר:
  • קטגוריה:

  יצירתם של ניב שינפלד ואורן לאור דירת שני חדרים (2012) עוסקת בפעולת הסיפור של טקסט ריקודי. במקרה זה מדובר בסיפור מחדש של דירת שני חדרים (1987), יצירתם של ליאת…

להמשך קריאה עיסוק חוזר באמנות הריקוד: "דירת שני חדרים" של ניב שינפלד ואורן לאור

זירת מחול חדש 2013

  • מחבר:
  • קטגוריה:

    זירת מחול חדש 2013 מאת רות אשל, סהר עזימי, שלומי ביטון, מיכל הרמן, אורי שפיר, לילך ליבנה במסגרת הזירה הבין-תחומית, אולם ליאו מודל, ירושלים, 27-25 ביוני 2013 שתי…

להמשך קריאה זירת מחול חדש 2013

בוהו – יומן מסע

  • מחבר:
  • קטגוריה:

"יד מפזרת נהרה לבנה, נשארת בלילה ערה... יד השוברת את אבן התכלת ברמיזה, ומרקידה את הסוסים... יד עולה אל על. יד נזכרת במה שיקרה בקרוב... יד סוחטת את המלים ומסננת…

להמשך קריאה בוהו – יומן מסע

הפואטיקה של הבוטו, ראיון עם נטע פלוצקי

  • מחבר:
  • קטגוריה:

נטלי: מההיכרות שלי אתך אני יודעת שאת הרבה שנים מחוברת למסורת של הבוטו. אני אישית למדתי ממך על בוטו בשנת 1997. ספרי לי בבקשה מתי פגשת לראשונה את ריקוד הבוטו.…

להמשך קריאה הפואטיקה של הבוטו, ראיון עם נטע פלוצקי

מחשבות והרהורי בוטו

  • מחבר:
  • קטגוריה:

המדרגות הרבות המטפסות אל הבית ואל הסטודיו של אונו קאזואו Ohono Kazuo)) לקחו אותי אליו ביום שטוף שמש בקיץ 1985. אז לא ידעתי מיהו אונו. בתום לב מוחלט עליתי אל…

להמשך קריאה מחשבות והרהורי בוטו

מחול הבוטו בישראל: היבט היסטורי

  • מחבר:
  • קטגוריה:

הבוטו הוא חלק מהפסיפס העשיר של המחול בישראל. אמנם רק בודדים מבין אמני המחול בארץ מזהים את עצמם כאמני בוטו, אבל מספר היוצרים הישראלים שלמדו ועבדו במחיצת מאסטרים של בוטו…

להמשך קריאה מחול הבוטו בישראל: היבט היסטורי

גופנפש בראי הבוטו: בחיפוש אחר מאפיינים תרפויטיים ייחודיים

  • מחבר:
  • קטגוריה:

  "מַהוּ הָרִקּוּד? מַהוּ הָרַקְדָן? הָרִקּוּד הוּא הַגּוּף בְּמַשְׁבֵּר, וְהָרַקְדָן הוּא הָאֳמָן הַתּוֹבֵעַ אֶת זְכוּתוֹ עַל הַמַּשְׁבֵּר, אוֹ דּוֹרֵשׁ אוֹתוֹ עֲבוּר גּוּפוֹ וּבְאֶמְצָעוּת גּוּפוֹ" (נקאמורה, 1999) מלים אלו, מתוך שירו…

להמשך קריאה גופנפש בראי הבוטו: בחיפוש אחר מאפיינים תרפויטיים ייחודיים

לרקוד את עצמך לדעת: טקנאוצ'י אצושי

  • מחבר:
  • קטגוריה:

  טקנואוצ'י אצושי הוא אחד מאמני הבוטו הבולטים בעולם כיום. הוא נולד ב-1962 ביפן, החל לרקוד בוטו ב-1980 עם להקת ""Hoppo-Butoh-ha, לכוריאוגרפיה של היג'יקטה, ומאוחר יותר המשיך ללמוד עם אונו…

להמשך קריאה לרקוד את עצמך לדעת: טקנאוצ'י אצושי

禅     לחשוב זֶן – לרקוד בּוּטוֹ     舞踏  לחשוב בּוּטוֹ – לרקוד זֶן

  • מחבר:
  • קטגוריה:

  "...הו גוף מתנגן, הו מבט מצטלל, איך נדע להבדיל בין מחול ומחולל?" (ו"ב ייטס) בוטו אינו זן-בודהיזם. בוטו אפילו איננו "בוטו". לכל ציטטה שאביא בהמשך אפשר למצוא ציטטות סותרות.…

להמשך קריאה 禅     לחשוב זֶן – לרקוד בּוּטוֹ     舞踏  לחשוב בּוּטוֹ – לרקוד זֶן

המימד הטרנס-תרבותי בבוטו

  • מחבר:
  • קטגוריה:

  נחשפתי לבוטו כנערה ב-1984, כאשר להקת סַנְקאי ג'וּקוּ (Sankai Juku) השתתפה בפסטיבל ישראל ורקדניה השתלשלו בחבלים מחומות העיר העתיקה בירושלים כמעט עירומים, ראשם כלפי מטה, והקסימו ואף כישפו את…

להמשך קריאה המימד הטרנס-תרבותי בבוטו

היג'יקטה, אונו וממשיכי דרכם: לידת הבוטו והסתעפויותיו בהקשר היסטורי וחברתי

  • מחבר:
  • קטגוריה:

  ניסיון להגדיר את הבוטו כיום יוביל, בתלות בזהות הנשאלים, לקשת רחבה של פעילויות ושיטות, רובן בתחום הריקוד והתאטרון. יש המדגישים את אופיו היפני המסורתי בחלקו ויש המציינים את שורשיו…

להמשך קריאה היג'יקטה, אונו וממשיכי דרכם: לידת הבוטו והסתעפויותיו בהקשר היסטורי וחברתי

יובל להולדת הבוטו: מריקוד יפני לאמנות גלובלית וישראלית

  • מחבר:
  • קטגוריה:

  הבוטו (butoh) הוא אחת התופעות המרתקות ביותר בתחומי המחול והמופע בעשרות השנים האחרונות. למרות הקושי להחיל על הבוטו הגדרה ברורה ואף על פי שאת אמניו אפשר למצוא בקשת רחבה…

להמשך קריאה יובל להולדת הבוטו: מריקוד יפני לאמנות גלובלית וישראלית

בכורות: יולי- דצמבר 2012

  • מחבר:
  • קטגוריה:

  קווין - אני לא, 5.7 פסטיבל אינטימדאנס כוריאוגרפיה ותפאורה: אליס דור-כהן /קבוצת מחול Mema רקדנים: אליס דור-כהן וגוצ'י לאו קוהן מוסיקה: Eleni Karaindrou, Charles Aznavour תלבושות :מיטל נימני D.R.A.F.T,…

להמשך קריאה בכורות: יולי- דצמבר 2012

למי מצלצל הפעמון? על האקדמיה המלכותית למחול (ר.א.ד – לונדון) ופעילותה בישראל 1967- 2012

  • מחבר:
  • קטגוריה:

  כיצד מלמדים בלט קלאסי? את השאלה הזאת שאל לראשונה קרלו בלאסיס (Carlo Blassis), כאשר כתב את ספרו The Code of Terpsichore ב-1828. הספר היה הטקסט הראשון שעסק באופן שיטתי…

להמשך קריאה למי מצלצל הפעמון? על האקדמיה המלכותית למחול (ר.א.ד – לונדון) ופעילותה בישראל 1967- 2012

50 שנה לפסטיבל הנוער הדמוקרטי בהלסינקי

  • מחבר:
  • קטגוריה:

  הראיון נערך במסגרת מפגש של חברי המשלחת לזכרו של גיורא קדמון. באדיבות הדף הירוק, מעריב, 12.7.2012 המשלחת לפסטיבל היתה מורכבת משתי קבוצות – הנוער הקומוניסטי והנוער החלוצי של מפ"ם…

להמשך קריאה 50 שנה לפסטיבל הנוער הדמוקרטי בהלסינקי

לרקוד בפריפריה החיפאית (ריקוד עם ומחול לבמה)

  • מחבר:
  • קטגוריה:

  חוקרי תולדות המחול בישראל עסקו במשך השנים בעיקר בתיעוד פועלם של הכוריאוגרפים ולהקות המחול שפעלו בתל אביב. באופן טבעי התמקדה ההתעניינות בסצינת המחול בתל אביב, העיר שהיא מרכז הפעילות…

להמשך קריאה לרקוד בפריפריה החיפאית (ריקוד עם ומחול לבמה)

מוטיבים וסמלים במעשיות קדומות כהשראה לבלט "אגם הברבורים"

  • מחבר:
  • קטגוריה:

  הבלט  אגם הברבורים (Swan Lake), שמקורו במאה ה-19, הוא סמל לקלאסיקה איכותית העומדת במבחן הזמן. הבלט מוצג עד היום ברחבי העולם ומעניק השראה לגרסאות מודרניות מגוונות, מאת יוצרים שונים,…

להמשך קריאה מוטיבים וסמלים במעשיות קדומות כהשראה לבלט "אגם הברבורים"

הרמת מסך 2012

  • מחבר:
  • קטגוריה:

  תוך מיסגרת של ארבע תכניות  הועלו 11 עבודות חדשות. וכולן טובות  ועשיות בקפידה ויש מחשבה מאחריהן. והיו אולי עשרים דקות בתוך כל הדקות הארוכות שפתאום התרחש הדבר הזה שהוא…

להמשך קריאה הרמת מסך 2012

לחולל שינוי: 20 שנה ללהקת המחול ורטיגו

  • מחבר:
  • קטגוריה:

  נעה ורטהיים, המנהלת האמנותית והכוריאוגרפית של ורטיגו, ובעלה עדי שעל, מנכ"ל הלהקה, יציינו בשנה הבאה 20 שנות פעילות. שיתוף הפעולה המקצועי בין השניים, שהכירו כרקדנים בלהקת תמר בירושלים, החל…

להמשך קריאה לחולל שינוי: 20 שנה ללהקת המחול ורטיגו

בכורות: ינואר – יוני 2012

  • מחבר:
  • קטגוריה:

 בגלל הבחורים,4.1, תיאטרון תמונע במסגרת פסטיבל אינטימדאנס כוריאוגרפיה: סיגל ברגמן רקדנית: סיגל ברגמן מוסיקה: Yelle   Expensive Shit, 4.1, תיאטרון תמונע במסגרת פסטיבל אינטימדאנס כוריאוגרפיה: יובל גולדשטיין רקדנים: עמר עוזיאל,…

להמשך קריאה בכורות: ינואר – יוני 2012

ביקורת ספרים: "ואיך רוקד גמל?" של גבי אלדור

  • מחבר:
  • קטגוריה:

הוצאת רסלינג, 220 עמ', 94 שקלים, באדיבות עיתון הארץ , מוסף ספרים, 1.6.2012 ספרה של גבי אלדור, שחקנית, במאית וכוריאוגרפית, מתחמק מכל השתייכות לז'אנר: האם זהו מסמך תיעודי, ספר על…

להמשך קריאה ביקורת ספרים: "ואיך רוקד גמל?" של גבי אלדור

ספר חדש: "לראות מחול ישראלי ויהודי" בעריכת יהודית ברין-אינגבר

  • מחבר:
  • קטגוריה:

ספרות המחול התעשרה לאחרונה, עם פרסום אסופת מחקרים ומאמרים מגוונת ומקיפה, בשפה האנגלית, תחת הכותרת Seeing Israeli and Jewish Dance (לראות מחול ישראלי ויהודי). האסופה יצאה לאור בהוצאת Wayne State…

להמשך קריאה ספר חדש: "לראות מחול ישראלי ויהודי" בעריכת יהודית ברין-אינגבר

נשים בפרפורמנס

  • מחבר:
  • קטגוריה:

  במסגרת האירועים לציון יום האשה הבינלאומי בתל אביב-יפו, יזם מרכז ביכורי העתים יום עיון בנושא נשים בפרפורמנס. הכוונה היתה להפגיש בין נשים מעוררות השראה מעולם הפרפורמנס ולספק במה אינטימית…

להמשך קריאה נשים בפרפורמנס

סינדרום המייסדים בלהקות מחול – המקרה של בת-דור ותיאטרון מחול ענבל

  • מחבר:
  • קטגוריה:

מאמר זה מבקש לעשות שימוש במודלים של התפתחות ארגונית מתחום הסוציולוגיה, כדי לבחון התנהלות של להקות מחול. מהיבט זה ייבחנו לידתה וסגירתה של להקת בת-דור (1967-2006). כשמנתחים התנהלות של להקות…

להמשך קריאה סינדרום המייסדים בלהקות מחול – המקרה של בת-דור ותיאטרון מחול ענבל

הרגע שבו כל החלקיקים נהפכים ליצירה – ליצור תפאורה למרתה גרהם

  • מחבר:
  • קטגוריה:

לפני 86 שנה, ב-1926, עלתה רקדנית צעירה ולא ידועה על בימת אחד התיאטרונים בניו יורק. היא הופיעה בריקוד בשם קורל (Choral), שאת הכוריאוגרפיה שלו יצרה בעצמה, והשתמשה במוסיקה שחיבר המלחין…

להמשך קריאה הרגע שבו כל החלקיקים נהפכים ליצירה – ליצור תפאורה למרתה גרהם

תיאטרון ומחול בדרכי ההוראה והיצירה של חלוצת תיאטרון המחול בארץ -דניה לוין

  • מחבר:
  • קטגוריה:

המושג תיאטרון מחול הוגדר באופנים שונים על ידי אנשים שונים[1]. ההגדרות המגוונות של המושג מאפשרות להרחיב את השיח סביב סוגה זו, שנולדה מתוך המפגש בין שתי אמנויות הבמה – תיאטרון…

להמשך קריאה תיאטרון ומחול בדרכי ההוראה והיצירה של חלוצת תיאטרון המחול בארץ -דניה לוין

הרצון לשלב בין מסורת והתחדשות בבלט

  • מחבר:
  • קטגוריה:

מילים על  נדיה /רות אשל המאמר של נדיה טימופייבה הוא מסמך יוצא דופן בכנותו. היא חושפת בו ללא כחל וסרק את הקושי  שמתעורר בה במפגש בין הבלט שעליו גדלה בבולשוי…

להמשך קריאה הרצון לשלב בין מסורת והתחדשות בבלט

הרהורים על הכשרת הרקדן הקלאסי, בעקבות עבודה עם להקת בלט ירושלים

  • מחבר:
  • קטגוריה:

  הבלט הרומנטי הארכאי, המונצח באין-ספור הפקות חוזרות של אותן יצירות, משתנה ומתעדכן. הוא מביא לבמה וריאציות וביצועים מרתקים ליצירות המוכרות ובה בעת מחלחל לעבודות של יוצרי מחול עכשווי. לא…

להמשך קריאה הרהורים על הכשרת הרקדן הקלאסי, בעקבות עבודה עם להקת בלט ירושלים

ראיון עם איציק גלילי

  • מחבר:
  • קטגוריה:

לאחר שצפיתי בבלט היקריזטו של איציק גלילי, בביצוע הבלט הישראלי, כתבתי: "היצירה היקריזטו של איציק גלילי מעוררת תקווה לגבי עתיד הלהקה. זה ריקוד המדבר בשפה עכשווית של בלט, עם שימוש…

להמשך קריאה ראיון עם איציק גלילי

אפרופו בלט

  • מחבר:
  • קטגוריה:

  ביטחונו של המלך הטכניקה של הבלט עברה כברת דרך ארוכה מאז שלואי ה-14 נחת במקרה מקפיצת ה--"entrechat quartre" כשרגלו הלא נכונה לפנים. מיד בהבחינו בטעות כינה את הקפיצה החדשה,…

להמשך קריאה אפרופו בלט

לנפץ את המסורת ולהרכיב אותה מחדש מהשברים: הפלמנקו העכשווי בין מסורת לחדשנות

  • מחבר:
  • קטגוריה:

  פסטיבל "ימי הפלמנקו", שהתקיים במרס במרכז סוזן דלל זו השנה ה-18, אירח את אחת הרקדניות המרתקות ביותר בסצינת הפלמנקו העכשווית, רוסיו מולינה (Rocío Molina). מולינה הופיעה בפסטיבל עם יצירתה…

להמשך קריאה לנפץ את המסורת ולהרכיב אותה מחדש מהשברים: הפלמנקו העכשווי בין מסורת לחדשנות

יוצרים כותבים: הדרך שלי אל "Status" – תהליך יצירה

  • מחבר:
  • קטגוריה:

STATUS, כוריאוגרפיה, רעיון ופיתוח אמצעי תאורה: תמיר גינץ; ביצוע: להקת קמע בניהול אמנותי של דניאלה שפירא וגינץ; תאורה ועיצוב במה: שי יהודאי; דרמטורג: יואב ברתל; עיצוב פסקול ומוסיקה מקורית: אלדד…

להמשך קריאה יוצרים כותבים: הדרך שלי אל "Status" – תהליך יצירה

"בומביקס מורי": לצייר בחוט מציאות

  • מחבר:
  • קטגוריה:

  המציאות בבומביקס מורי (2012), יצירתם של ענבל פינטו ואבשלום פולק, נבראת מתערובת של חוטים ודמויות אנושיות. פקעת חוטים חלבית עוברת מיד ליד והרקדנים נשרכים בה, נקשרים, נתלים, נכרכים או…

להמשך קריאה "בומביקס מורי": לצייר בחוט מציאות

גוף או מכונה: ייצוגי גוף במכונת ,המלט" מאת היינר מילר

  • מחבר:
  • קטגוריה:

"אני אופליה שהנחל לא שמר עליה. האשה מהחבל. האשה עם הוורידים החתוכים. האשה עם מינון היתר של הסם. על השפתיים שלג, האשה עם הראש בתוך תנור הגז – אתמול הפסקתי…

להמשך קריאה גוף או מכונה: ייצוגי גוף במכונת ,המלט" מאת היינר מילר

הריקוד כמשל: הרהורים על הליכה ותהליך בעקבות הסרט "פלטשקעס"

  • מחבר:
  • קטגוריה:

אדם זקן – מה יש לו בחייו? הוא קם בבוקר, ובוקר בו לא קם. הוא מדשדש אל המטבח ושם המים הפושרים יזכירו לו שבגילו ... שבגילו ... אדם זקן, מה…

להמשך קריאה הריקוד כמשל: הרהורים על הליכה ותהליך בעקבות הסרט "פלטשקעס"

"הבשר זה משהו מתוך החיים": "Groosland" והקרנבל נגד מוסכמות הבלט

  • מחבר:
  • קטגוריה:

אל במה מוארת באור רך נכנסים פועלי במה לבושים שחורים. הם מגלגלים לפניהם משטחי עץ גדולים, שעליהם מונחות בערימה דמויות אנושיות שמנות. פועלי הבמה מרימים את הדמויות הכבדות ומציבים אותן…

להמשך קריאה "הבשר זה משהו מתוך החיים": "Groosland" והקרנבל נגד מוסכמות הבלט

רמזים לשנות ה-60 במחול העכשווי בן-זמננו

  • מחבר:
  • קטגוריה:

מאמר זה עוסק באופן שבו אמני מחול בן-זמננו עכשוויים, הפועלים במאה ה-21, בחנו מחדש שאלות שהעסיקו כוריאוגרפים רדיקליים בשנות ה-60 של המאה ה-20. אתמקד בעיקר בשימוש בתנועה יומיומית, בשבירת "הקיר…

להמשך קריאה רמזים לשנות ה-60 במחול העכשווי בן-זמננו

דרמטורגיה במחול העכשווי בישראל

  • מחבר:
  • קטגוריה:

בעשור האחרון ניתן להצביע על מגמה של שימוש ב"דרמטורג מחול" בישראל. תפקידו של הדרמטורג בעולם המחול, בדומה לתפקידו בתיאטרון, גמיש. נדמה שבתחום המחול, תפקידו של הדרמטורג משתנה בהתאם למערכת היחסים…

להמשך קריאה דרמטורגיה במחול העכשווי בישראל

את רוקדת, אני מצלמת: היבטים של דמיון בין קולנוע למחול כפי שהם משתקפים בסרט של שנטל אקרמן על פינה באוש

  • מחבר:
  • קטגוריה:

פינה באוש Pina Bausch), 2009-1940), כוריאוגרפית, פנתה אל שנטל אקרמן(Chantal Akerman)1, אשת קולנוע, וביקשה ממנה ללוות את להקתה, "תיאטרון מחול וופרטל" (Wuppertal), ולהכין סרט עליה. אקרמן עקבה אחרי פעילות הלהקה,…

להמשך קריאה את רוקדת, אני מצלמת: היבטים של דמיון בין קולנוע למחול כפי שהם משתקפים בסרט של שנטל אקרמן על פינה באוש

אשכול, קלייסט, קנינגהאם

  • מחבר:
  • קטגוריה:

לאחר הופעותיה בתוכנית הראשונה של "הקבוצה הקאמרית" (כפי שכינתה את קבוצת הריקוד הניסיונית שהקימה), בשנות ה-50, נועה אשכול לא המשיכה להופיע. מי שזוכר אותה רוקדת התרשם מהריכוז המוחלט שעטף אותה וכאילו…

להמשך קריאה אשכול, קלייסט, קנינגהאם

בכורות: ינואר-יוני 2011

  • מחבר:
  • קטגוריה:

  ינואר עם כתוביות, 27.1, אולם ירון ירושלמי, מרכז סוזן דלל כוריאוגרפיה: רונית זיו רקדנים: בני אלדר, תמר גרוס, סופי קרנץ תלבושות ותפאורה: מיטל גואטה   פברואר אחד, 7.2, תיאטרון…

להמשך קריאה בכורות: ינואר-יוני 2011

פסטיבל מחול הודי קלאסי בצ'נאי – ינואר 2011

  • מחבר:
  • קטגוריה:

כשתושבי צ'נאי שבהודו אומרים "העונה", הם מתכוונים לחודשי החורף, דצמבר וינואר, שבהם מתקיימים בעיר פסטיבלים רבים של מוסיקה הודית קלאסית ושל ריקוד הודי קלאסי. התמזל מזלי וידידתי אלרמל ואלי הזמינה…

להמשך קריאה פסטיבל מחול הודי קלאסי בצ'נאי – ינואר 2011

סדנה עם קוסטנזה מאקרס

  • מחבר:
  • קטגוריה:

קונסטנזה מאקרס(Constanza Macras) , מיוצרות המחול המרתקות הפועלות כיום בברלין, ביקרה לאחרונה בחממת המחול של המרכז לתיאטרון אחר בעכו ובמשך ארבעה ימים העבירה סדנה לרקדנים, שחקנים ויוצרים. מאקרס, כלת פרס…

להמשך קריאה סדנה עם קוסטנזה מאקרס

הספר "נע ללמוד" מאת רחל שגב-טל ורינת גלילי

  • מחבר:
  • קטגוריה:

למדף הספרים העוסקים בהוראת תנועה הצטרף לאחרונה נע ללמוד. הספר, שהוא חגיגה לאנשי חינוך והוראה, מוקדש לשילוב תנועה בהוראת תכנים לימודיים בגן ובכיתות הראשונות בבית הספר היסודי. המחברות, רחל שגב-טל…

להמשך קריאה הספר "נע ללמוד" מאת רחל שגב-טל ורינת גלילי

הספר "טרפסיכורה בסניקרס" – מחול הפוסט-מודרני: המחול הפוסט-מודרני על-פי סאלי ביינס

  • מחבר:
  • קטגוריה:

(Terpsichore in Sneakers, Post Modern Dance ) מאת הסופרת ומבקרת המחול הידועה סאלי ביינס שהוצאתו השנייה באנגלית יצאה לאור ב-1987 תורגם לאחרונה לעברית ויצא לאור בהוצאת אסיה זהו אחד הספרים…

להמשך קריאה הספר "טרפסיכורה בסניקרס" – מחול הפוסט-מודרני: המחול הפוסט-מודרני על-פי סאלי ביינס

היכן הרקדנית? – "על הריקוד" ספר חדש בתרגומה של ליאורה בינג-היידקר

  • מחבר:
  • קטגוריה:

(החיבור מבוסס על דברים שנישאו לרגל השקת הספר על הריקוד – מבחר כתבים מאת סטפן מלרמה ופול ולרי). על הריקוד – בתרגומה המשובח של ליאורה בינג-היידקר, שהוסיפה לו הקדמה ואחרית…

להמשך קריאה היכן הרקדנית? – "על הריקוד" ספר חדש בתרגומה של ליאורה בינג-היידקר

התעוררו! – על כוריאוגרף, קהל ומערכת יחסים

  • מחבר:
  • קטגוריה:

מתיישבת באולם בשורה 16 (מתוך 20), מנופפת בתוכנייה. חם. שמחה שאני כאן, למרות טענתו של מישהו מ"התחום": "זאת יצירה בעייתית, אין בה כמעט מחול". שוב מביטה בתוכנייה, רוצה להבין על…

להמשך קריאה התעוררו! – על כוריאוגרף, קהל ומערכת יחסים

הקולאז' הדאדאיסטי כאלמנט מרכזי ביצירותיו של מרס קניניגהם

  • מחבר:
  • קטגוריה:

  כתב העת מחול עכשיו בעריכת רות אשל, גיליון 20, יולי 2011, עמ' 46-47 באתר יומני מחול מצוי הגיליון המעוצב במלואו - מומלץ לפתוח   במאמר זה תיבחן השפעת הקולאז'…

להמשך קריאה הקולאז' הדאדאיסטי כאלמנט מרכזי ביצירותיו של מרס קניניגהם

מרס רוקד לגופו? אינדיווידואליות בשיח ובעבודה של מרס קנינגהאם

  • מחבר:
  • קטגוריה:

בהיסטוריה של המחול והאמנות, מרס קנינגהאם (2009-1919) וג'ון קייג' (1992-1912) ממוקמים על קו התפר שבין מודרניזם לפוסט-מודרניזם. קנינגהאם וקייג', לימים זוג בחיים, נפגשו בשנות ה-30 בקורניש קולג' (Cornish College) בסיאטל…

להמשך קריאה מרס רוקד לגופו? אינדיווידואליות בשיח ובעבודה של מרס קנינגהאם

התבוננות דרך משקפי המרחב והזמן: גישה פנומנולוגית ליצירתו של קנינגהאם

  • מחבר:
  • קטגוריה:

מרס קנינגהאם, הידוע והחשוב מבין חלוצי המחול הפוסט-מודרני, ניסה לפתוח את יצירתו לאפשרויות התבוננות שמעבר לתודעה הליניארית. גם ההשראה ליצירתו לא באה ממודעות מובנית, אלא מזרם תודעה שהוא מעבר למבנים…

להמשך קריאה התבוננות דרך משקפי המרחב והזמן: גישה פנומנולוגית ליצירתו של קנינגהאם

ליפול על הסלע של הממשי: מרס קנינגהאם, סלובי ז'ז'יק, מקריות ואמיתי

  • מחבר:
  • קטגוריה:

"כל עוד חסר לך משהו, אתה כמה אליו בלי הרף. אם רק היה לי הדבר האחד הזה, אתה אומר לעצמך, היו כל הבעיות שלי נפתרות. אבל ברגע שהשגת אותו, ברגע…

להמשך קריאה ליפול על הסלע של הממשי: מרס קנינגהאם, סלובי ז'ז'יק, מקריות ואמיתי

שיטת הטיפול של אילן לב – שיקום רקדנים פצועים, שיפור יכולות וטיפול במגבלות מוטוריות

  • מחבר:
  • קטגוריה:

מגיע שלב בחיים שבו אתה יודע ומשוכנע, שהשקפת עולמך התעצבה. אתה בטוח, שלכאן או לכאן למדת ואתה יודע פחות או יותר כל מה שאפשר ללמוד ולהבין על עבודתך ועל עיסוקך…

להמשך קריאה שיטת הטיפול של אילן לב – שיקום רקדנים פצועים, שיפור יכולות וטיפול במגבלות מוטוריות

מה אומרים הרקדנים? רות אשל ורונית זיו משוחחות (תל אביב, 11.4.2011) עם אלה נגלי, אוריין יוחנן, נעמה תמיר, תמר סנדלר, דור ממליה ותמר סון (רקדני התוכנית הראשונה של "הפרויקט" בניהולו של מאטה מוראי) ועם עידן שרעבי מלהקת בת שבע

  • מחבר:
  • קטגוריה:

אשל: מתמקדים כל כך בכוריאוגרפים, שלעתים קרובות שוכחים את הרקדנים. מעניין אותי לשמוע את הקול שלכם. מתי החלטתם שאתם רוצים להיות רקדנים? ממליה: הייתי בערך בן 11 כשראיתי את זכרון…

להמשך קריאה מה אומרים הרקדנים? רות אשל ורונית זיו משוחחות (תל אביב, 11.4.2011) עם אלה נגלי, אוריין יוחנן, נעמה תמיר, תמר סנדלר, דור ממליה ותמר סון (רקדני התוכנית הראשונה של "הפרויקט" בניהולו של מאטה מוראי) ועם עידן שרעבי מלהקת בת שבע

רחוקה וקרובה: זאבה כהן – ערב מחווה ושני ראיונות

  • מחבר:
  • קטגוריה:

ב-10 במרס 2011 התקיים בספרייה למחול ערב מחווה לזאבה כהן. כ-120 מוזמנים, רקדנים לשעבר, קולגות מלהקתה של גרטרוד קראוס, אנשי אקדמיה ומחקר המתמקדים במחול ובני משפחה התאספו במבואת הספרייה למחול,…

להמשך קריאה רחוקה וקרובה: זאבה כהן – ערב מחווה ושני ראיונות

שרה לוי-תנאי מדברת על יצירתה (הקדמה: הניה רוטנברג)

  • מחבר:
  • קטגוריה:

לרגל 100 שנה להולדתה של שרה לוי-תנאי, מתקיימים אירועים רבים ומגוונים. לוי-תנאי, כוריאוגרפית, משוררת ומלחינה, כלת פרס ישראל, ייסדה את תיאטרון-מחול ענבל בשנת 1949, יצרה לו ריקודים רבים שחלקם מבוצעים…

להמשך קריאה שרה לוי-תנאי מדברת על יצירתה (הקדמה: הניה רוטנברג)

יומן מחשבות על יצירת העבודה "תזזית" : מופע קריאת שירה על הגבול שבין התנועה למלה –  בעקבות שיחה עם שלושה ממשתתפי המופע: עדי לובינסקי, עידן פורגס וענת זכריה

  • מחבר:
  • קטגוריה:

משתתפים רקדנים יוצרים: דורון רז, עדי לובינסקי ועידן פורגס משוררים: אגי משעול, אורי גלעד, דנה לובינסקי, זהר איתן, ענת זכריה, שולמית אפפל ושירה סתיו מוסיקאים: יוחאי בלום וגיא שומרוני תאורה,…

להמשך קריאה יומן מחשבות על יצירת העבודה "תזזית" : מופע קריאת שירה על הגבול שבין התנועה למלה –  בעקבות שיחה עם שלושה ממשתתפי המופע: עדי לובינסקי, עידן פורגס וענת זכריה

"אנדרטאות" – תהליך יצירה

  • מחבר:
  • קטגוריה:

אנדרטאות היא שיחה בין שלושה אנשים, שמתרחשת תוך כדי תנועה. השפה התנועתית בנויה כמעט כולה משלושה שזזים יחד – רצף של קונטקט, הרמות, סחיבות והסתדרויות בין שלושת המשתתפים. כל אחד…

להמשך קריאה "אנדרטאות" – תהליך יצירה

אני חושבת משמע אני גופנית: פמיניזם והגרוטסקי, או כיצד הסובייקטיביות המופשטת לבשה בשר?

  • מחבר:
  • קטגוריה:

רוב רובה של הפילוסופיה הקלאסית והמודרנית תפסה את הסובייקטיביות כ"סובייקטיביות מופשטת", חסרת גוף ספציפי או קונקרטי. דחייה זו של הגוף לא היתה מקרית, בפילוסופיה שהניחה שיש אמת אוניברסלית ושהיא ניתמנת…

להמשך קריאה אני חושבת משמע אני גופנית: פמיניזם והגרוטסקי, או כיצד הסובייקטיביות המופשטת לבשה בשר?

מחווה, מילה מחול: יחסי מלה ומחול ביצירותיהם של טרישה בראון וביל טי גו'נס

  • מחבר:
  • קטגוריה:

ב-30 השנים האחרונות התפתחה תופעה מעניינת באמנות המחול: השילוב של מלה ותנועה. ככוריאוגרפית ומבצעת, שבין השאר משתמשת ביצירתה בשילוב זה, אני מוצאת שהחיבור בין מלה לתנועה הוא עניין מרתק ומורכב…

להמשך קריאה מחווה, מילה מחול: יחסי מלה ומחול ביצירותיהם של טרישה בראון וביל טי גו'נס

לונדון – שיחות על בלט – סתיו 2010

  • מחבר:
  • קטגוריה:

אני רוכסת את המעיל החם, נושפת על כפות ידי ומטפסת במעלה רוסלין היל. קר, ונדמה שאפילו השמש המפציעה במפתיע בשמי הבוקר הכחולים נאחזת כגלד קרח בצמרות העצים. סתיו. כמעט 40…

להמשך קריאה לונדון – שיחות על בלט – סתיו 2010

הביאנלה למחול, ליון 2010

  • מחבר:
  • קטגוריה:

המנהל האמנותי של הביאנלה למחול בליון, גי דארמה (Guy Darme), בחר לקרוא למהדורה האחרונה שלה  הדרן (!Encore). ואכן, רוח נוסטלגית ריחפה מעל הביאנלה. ברי כי השם מסמל געגועים וצורך לסכם…

להמשך קריאה הביאנלה למחול, ליון 2010

לרקוד בקצב אחר

  • מחבר:
  • קטגוריה:

  נסעתי להודו לחפש מהי משמעות הריקוד בשבילי, למצוא פירוש אישי למחול כבחורה מערבית, שגופה מכיר רק את שפת הבלט הקלאסי וששפת המחול ההודי שונה כל כך מעולם המושגים שלה.…

להמשך קריאה לרקוד בקצב אחר

בכורות: יולי-דצמבר 2010

  • מחבר:
  • קטגוריה:

  יולי  אנה, 16.7, מרכז סוזן דלל אולם ירון ירושלמי כוריאוגרפיה וביצוע: תמר בורר וידיאו: תמרה ארדה בימוי, פסקול, עיצוב במה: תמר בורר ותמרה ארדה תאורה: תמר אור תלבושות: אורין…

להמשך קריאה בכורות: יולי-דצמבר 2010

מה בין מחול עכשווי לחינוך הומניסטי?

  • מחבר:
  • קטגוריה:

מאמר זה בוחן כיצד מורות המלמדות במוסד להכשרת רקדנים בישראל תופשות את הוראת המחול העכשווי[1]. המאמר דן בהוראת המחול העכשווי ובקשר שלה לתפישות הרווחות כיום בהוראת המחול ולפדגוגיה חינוכית הומניסטית.…

להמשך קריאה מה בין מחול עכשווי לחינוך הומניסטי?

"ויהי אור" – הרהור על נקודות תפנית ביצירה

  • מחבר:
  • קטגוריה:

תיאור אירוע בסטודיו  היא מתבוננת ברקדנים, סופרת את הטעויות, רואה את החסר. למרות הזהירות ואופייה המדוד והרהוט של היצירה החדשה ההולכת ונבנית, הטעויות והפגמים כאילו מזנקים למולה. היא אובדת עצות.…

להמשך קריאה "ויהי אור" – הרהור על נקודות תפנית ביצירה

מה הגוף יודע? על חומרת הגוף ועל האחדות בין גוף לרוח בתורה הבודהיסטית

  • מחבר:
  • קטגוריה:

המאמר הוצג לראשונה בהרצאה ביום העיון "כתוב בגוף", שהתקיים במסגרת אירועי "הרמת מסך", דצמבר 2010. משה פלדנקרייז אומר: "הגוף והרוח הם שני פנים של מציאות אובייקטיבית אחת, אחדות ושלמות שלא…

להמשך קריאה מה הגוף יודע? על חומרת הגוף ועל האחדות בין גוף לרוח בתורה הבודהיסטית

רוטציה של 90 מעלות במפרק הירך, האומנם? הנחיות שכיחות איכותיות לתנועה מול אפשרויות קינסיולוגיות וביו-מיכניות של הגוף

  • מחבר:
  • קטגוריה:

בקרב העוסקים במחול, אין חולק על ההצהרה "המחול הוא אמנות". אבל יהיו גם יהיו כאלה שירימו גבה, או אף ימחו נמרצות, לשמע האמירה "המחול הוא סוג של פעילות גופנית". המחול…

להמשך קריאה רוטציה של 90 מעלות במפרק הירך, האומנם? הנחיות שכיחות איכותיות לתנועה מול אפשרויות קינסיולוגיות וביו-מיכניות של הגוף

ראיון עם אלכסנדר אלכסנדרוב

  • מחבר:
  • קטגוריה:

הצצה ביומנו של אלכסנדר אלכסנדרוב חושפת סדר יום עמוס להתפקע. בכל שבוע הוא מלמד עשרות שעות וכל השיעורים מתועדים ביומן בכתב יד צפוף. כדי לקבוע פגישה, מומלץ להתקשר אליו שבועיים…

להמשך קריאה ראיון עם אלכסנדר אלכסנדרוב

ראיון עם ואלרי פאנוב

  • מחבר:
  • קטגוריה:

הרקדן והכוריאוגרף ואלרי פאנוב (לשעבר שולמן) היה אחד משלושת כוכבי הבלט הסובייטי שברחו למערב בשנות ה-60 וה-70 של המאה הקודמת. בעוד רודולף נורייב ומיכאיל ברישניקוב ערקו כשהיו בסיבוב הופעות, פאנוב…

להמשך קריאה ראיון עם ואלרי פאנוב

ראיון עם נדיה טימופייבה

  • מחבר:
  • קטגוריה:

רקע נדיה טימופייבה (Timofeyeva) היא המנהלת האמנותית של להקת בלט ירושלים ובית הספר שבצדה. היא עלתה ארצה עם אמה וסבתה ב-1991, וכבר ב-1992 זכתה במקום הראשון בתחרות מיה ארבטובה לבלט…

להמשך קריאה ראיון עם נדיה טימופייבה

אידיאולוגיה, מושגים ומחול: מרי ויגמן ומחול ציוני

  • מחבר:
  • קטגוריה:

במאמר זה ברצוני לבחון כיצד השפיעה עבודתה של מרי ויגמן(Mary Wigman)  על התפתחות המחול בישראל. אתמקד בהשפעות של גישות פוליטיות על מאפיינים כוריאוגרפיים מסוימים ובאופן שבו היתרגמו השפעות אלה לסביבה…

להמשך קריאה אידיאולוגיה, מושגים ומחול: מרי ויגמן ומחול ציוני

ריקוד בטן עכשווי – תהליך, יצירה

  • מחבר:
  • קטגוריה:

מילדות נחשפתי לתרבות הערבית, חייתי ונשמתי את המוסיקה, הקולות, הזיכרונות והריקודים שלה. מאז הלכתי וחזרתי, נעניתי ונסוגותי, נעתי הלוך ושוב, לתוך התרבות הזו והחוצה ממנה, עד שהבנתי איך למזג בתוכי…

להמשך קריאה ריקוד בטן עכשווי – תהליך, יצירה

להקות אסקסטה וביתא : יצירה בצומת שבין האותנטי למתחדש – סיפור אישי

  • מחבר:
  • קטגוריה:

בעשרים שנות עבודתי עם בני העדה האתיופית, החל במבצע לתיעוד המחול שלהם בהזמנת  הספרייה הישראלית למחול (1995-1991) ובהמשך בייסוד להקות המחול אסקסטה (2005-1995) וביתא (2005 ואילך) וביצירה עם רקדניהן, קיימתי…

להמשך קריאה להקות אסקסטה וביתא : יצירה בצומת שבין האותנטי למתחדש – סיפור אישי

הרמת מסך 2010

  • מחבר:
  • קטגוריה:

מסך 1 ניהול אמנותי: תמר בורר "אב ונוצה" מיכאל גטמן בחלל הבמה מרחף בקלילות מוט מתכת בוהק, גדול, כמו אלו שאקרובטים ההולכים על חבל מעל תהום אוחזים בידיהם. על הקרקע…

להמשך קריאה הרמת מסך 2010

הטבע הלא זה רקדן גדול מאוד – ראיון עם ירדנה כהן

  • מחבר:
  • קטגוריה:

את יכולה לספר על השנים הראשונות שלך בהוראה, בכוריאוגרפיה או כרקדנית?  "אז אני צריכה להתחיל בתולדות חיי. אתן מכירות את חיפה? נולדתי בוואדי ניסנאס, שכונה ערבית. ולמה הגעתי להיוולד שמה?…

להמשך קריאה הטבע הלא זה רקדן גדול מאוד – ראיון עם ירדנה כהן

דבר העורכת גיליון 18

  • מחבר:
  • קטגוריה:

גיליון מס' 18 של החוברת מחול עכשיו עוסק במגוון נושאים. לרגל עשרים שנה למינויו של אוהד נהרין למנהל האמנותי של להקת בת-שבע, רות אשל בוחנת אפיונים ביצירתו, שזה שנים משמשת…

להמשך קריאה דבר העורכת גיליון 18

בכורות: ינואר-יוני 2010

  • מחבר:
  • קטגוריה:

  בכורות – ינואר-יוני 2010 ינואר שרול, 9.1,מרכז סוזן דלל להקת קמע כוריאוגרפיה: תמיר גינץ רקדני הלהקה: עדי אמיר, שרון באקלי מארליס, מיתר בסון, אייל גנון, אייל דדון, גל ירושלמי,…

להמשך קריאה בכורות: ינואר-יוני 2010

פסטיבל מונפלייה 2010

  • מחבר:
  • קטגוריה:

פסטיבל המחול הבינלאומי של מונפלייה (Montpellier) חוגג השנה 30 שנה לקיומו. את הפסטיבל, אחד החשובים בצרפת ובעולם כולו, מנהל מאז 1983 ז'אן פול מונטנרי (Jean Paul Montenari). הפסטיבל נוסד במסגרת…

להמשך קריאה פסטיבל מונפלייה 2010

כל עצמותי תאמרנה: מחול יהודי עכשווי בישראל

  • מחבר:
  • קטגוריה:

"עתיד הקדוש ברוך הוא לעשות מחול לצדיקים, והוא יושב ביניהם בגן עדן".[1] לפני כעשר שנים שלח הרב יהושע ויצמן, ראש ישיבת מעלות, קבוצה מתלמידיו לעשות מדרש אחר, מדרש עם פחות…

להמשך קריאה כל עצמותי תאמרנה: מחול יהודי עכשווי בישראל

הרהורים על הכשרת תלמידים במגמות המחול

  • מחבר:
  • קטגוריה:

  בחינוך האמנותי בכלל ובהוראת המחול בפרט, אנו מכירים שתי גישות עיקריות בנוגע להיקף הלימודים ולפרופיל הרצוי של אמן המסיים את לימודיו:   הגישה השמרנית (המקובלת בעיקר במרכז אירופה), המחייבת…

להמשך קריאה הרהורים על הכשרת תלמידים במגמות המחול

הוזים במחול ומחוללי החזון: החינוך למחול והמחול בחינוך

  • מחבר:
  • קטגוריה:

הפרה-היסטוריה בסערת רוח פוסעת פרופ' חסיה לוי-אגרון במסדרונות משרד החינוך; צלילי הצמידים הרבים שלזרועה, העקבים הדקים הננעצים בנחישות ברצפה, מעידים שהיא לא תוותר. זה עתה יצאה מחדרם של המפקחים על…

להמשך קריאה הוזים במחול ומחוללי החזון: החינוך למחול והמחול בחינוך

ריקוד הפלמנקו על פני ציר הזמן

  • מחבר:
  • קטגוריה:

במחשבה ראשונית על אמנות הפלמנקו, קל להיאחז בדימוי של רקדנית שחורת שיער, בעלת שפתיים אדומות חושניות, הרוקדת בשמלה באדום בוהק בקצב מסחרר ובתנועות חזקות ומהפנטות, בליווי נקישת קסטנייטות או לצלילי…

להמשך קריאה ריקוד הפלמנקו על פני ציר הזמן

ייחודו של ריקוד העיטור בטקס הבאת הביכורים בראי הדורות

  • מחבר:
  • קטגוריה:

זה כ-85 שנים נערך בגן שמואל[2] בחג השבועות טקס הבאת ביכורים מיוחד, אשר כמעט ולא השתנה מאז עוצב על ידי ראשוני החברים בקיבוץ. הטקס מביא לידי ביטוי את אופייה הייחודי…

להמשך קריאה ייחודו של ריקוד העיטור בטקס הבאת הביכורים בראי הדורות

ירדנה כהן מחוללת פלאים בין עבר, הווה ועתיד

  • מחבר:
  • קטגוריה:

ירדנה כהן, כמעט בת מאה, זכתה השנה (2010) בפרס ישראל למפעל חיים. הפרס היוקרתי הוענק לה על תרומתה יוצאת הדופן לתחום החינוך והמחול בארץ. תלמידיה ואוהדיה הרבים התרגשו יחד אתה…

להמשך קריאה ירדנה כהן מחוללת פלאים בין עבר, הווה ועתיד

רטט אור בחשכה: "מאנא" לנועה ורטהיים

  • מחבר:
  • קטגוריה:

חושך על הבמה. אלומת אור עדינה מאירה את כפות רגליו של רקדן יחיד ואת ראשו העירום. הוא לבוש גלימה שחורה של כומר או נזיר, ומלבושיו הכהים נבלעים באפילת הבמה. הוא…

להמשך קריאה רטט אור בחשכה: "מאנא" לנועה ורטהיים

נזיריות, נהנתנות ווירוס, מפתחות להבנת יצירתו של אוהד נהרין

  • מחבר:
  • קטגוריה:

מבוא אוהד נהרין הוא מהמעצבים הבולטים של המחול בישראל זה שני עשורים ואחד היוצרים החשובים בתחום המחול העכשווי בעולם. כשאני חושבת עליו, עומדים לנגד עיני יירי קיליאן, ויליאם פורסיית ומץ…

להמשך קריאה נזיריות, נהנתנות ווירוס, מפתחות להבנת יצירתו של אוהד נהרין

ביקורת ספרים: על צמיחתה של התנועה לריקודי עם בישראל של דן רונן

  • מחבר:
  • קטגוריה:

 מחול עכשיו עורכת: ד"ר רות אשל  גיליון 21, דצמבר 2011, עמ' 60   ביקורת ספרים: על צמיחתה של התנועה לריקודי עם בישראל של דן רונן יזרעאלה כהנא לא מזמן יצא…

להמשך קריאה ביקורת ספרים: על צמיחתה של התנועה לריקודי עם בישראל של דן רונן

אמנות כמו חיים ביצירה "עם כתוביות"

  • מחבר:
  • קטגוריה:

ראיון עם רונית זיו על יצירתה עם כתוביות, שהועלתה לראשונה בינואר 2011. ביצירה זיו מאפשרת הצצה לפיסת מציאות שבה התגוררה בשכנות לאשה שהתפרנסה מזנות. שתיהן גרו דלת ליד דלת, ברחוב…

להמשך קריאה אמנות כמו חיים ביצירה "עם כתוביות"

מונפלייה, כלומר, מונטאנארי – יולי 2011

  • מחבר:
  • קטגוריה:

ז'אן פול מונטאנרי (Jean Paul Montanri) הוא המנהל של פסטיבל מונפלייה, אולי  פסטיבל המחול הטוב ביותר באירופה. יצירות טובות עולות במופעי בכורה גם במקומות אחרים באירופה בחודשי הקיץ, אבל לפסטיבל…

להמשך קריאה מונפלייה, כלומר, מונטאנארי – יולי 2011

דבר העורכת גיליון 21

  • מחבר:
  • קטגוריה:

כתב העת מחול עכשיו פותח את שעריו בנדיבות ליוצרים כותבים. מעניין אותנו לדעת מה חולף במוחם, אילו דימויים מעניקים להם השראה, מהן ההתלבטויות שמעסיקות אותם. במלים אחרות, אנחנו מבקשים להאיר…

להמשך קריאה דבר העורכת גיליון 21

בכורות: יוני 2011 – דצמבר 2011

  • מחבר:
  • קטגוריה:

White, 3.6, תיאטרון תמונע במסגרת פסטיבל אינטימדאנסכוריאוגרפיה: אור מרין רקדניות יוצרות: סתיו מרין, אור מרין עיצוב במה ותלבושות: אור מרין עיצוב פסקול ודרמטורגיה: אורן נחום מוסיקה: Igor Krutogolov, Dave Phillips,…

להמשך קריאה בכורות: יוני 2011 – דצמבר 2011

ספר חדש: על צמיחתה של התנועה לריקודי עם בישראל

  • מחבר:
  • קטגוריה:

לא מזמן יצא לאור ספר מיוחד במינו, ריקודי עם בישראל מאת דן רונן. הספר (230 עמודים), בהוצאת כרמל, ירושלים, ובעריכת לאה ותנחום אבגר, הוא ראשון מסוגו. לראשונה עוסק חוקר בניתוח…

להמשך קריאה ספר חדש: על צמיחתה של התנועה לריקודי עם בישראל

"העובדה שהעזתי להופיע" – שיחה עם רחל מילשטיין, חלוצת רקדניות הבטן בישראל

  • מחבר:
  • קטגוריה:

פרולוג את הפרופסור רחל מילשטיין פגשתי באחד מימי הקיץ החמים בדירתה בירושלים. השם רחל ניתן לה בעקבות הבטחה מצד אמה לאחות סבתה, המשוררת רחל. "תִּקְרְאִי נָא בִּשְׁמִי לְבִתֵּךְ הַקְּטַנָּה  /…

להמשך קריאה "העובדה שהעזתי להופיע" – שיחה עם רחל מילשטיין, חלוצת רקדניות הבטן בישראל

דיוקן: רודיקה פויגלמן – פסנתרנית מלווה למחול

  • מחבר:
  • קטגוריה:

איך הגעת למקצוע? "למדתי תואר שני באקדמיה למוסיקה ברומניה. הייתי בוגרת כיתת אמן בפסנתר והופעתי ברסיטלים ובקונצרטים רבים ברחבי רומניה. הספקתי גם ללמד באקדמיה שם. ב-1977 עליתי לארץ, מתוך רצון…

להמשך קריאה דיוקן: רודיקה פויגלמן – פסנתרנית מלווה למחול

אקים לקוביץ' וולינסקי – על האסתטיקה של הבלט הקלאסי

  • מחבר:
  • קטגוריה:

 אקים לבוביץ' וולינסקי – מבקר ופובליציסט משכיל, רהוט וחריף מאין כמוהו, שנחשב אחד המאורות הגדולים בנוף התוסס של התרבות הרוסית בין סוף המאה ה-19 לראשית המאה ה-20 – שב והמציא…

להמשך קריאה אקים לקוביץ' וולינסקי – על האסתטיקה של הבלט הקלאסי

שלושה מכתבים לתהילה רסלר

  • מחבר:
  • קטגוריה:

תהילה רסלר (1959-1907)  היתה אחת מהנשים החשובות והמסקרנות שיסדו את המחול האמנותי בארץ בשנות ה-30. היא עלתה לארץ ב-1933 מברלין וכאן התפרסמה בעיקר כמורה חשובה למחול ההבעה (אשל, 1991, עמ'…

להמשך קריאה שלושה מכתבים לתהילה רסלר

הסך הכל של המרחב פורץ מעבר לסכום חלקיו – על "שדה 21" לאוהד נהרין וחברי להקת בת-שבע

  • מחבר:
  • קטגוריה:

הרקדנית עדי זלטין ניגשת לקדמת הבמה, קוראת בשם הספרה חמש ומפרקת אותה לגורמים. לכאורה, כפי שהיא מציגה זאת במלים, החלוקה לגורמים מוגבלת: חמש, ארבע-אחת, שתיים-שתיים-אחת, שתיים-אחת-אחת-אחת, שלוש-אחת-אחת. אבל אז נכנסים…