הספר נע ללמוד מאת רחל שגב-טל ורינת גלילי / סמדר וייס

כתב העת מחול עכשיו בעריכת רות אשל, גיליון 20, יולי 2011, עמ' 55

באתר יומני מחול מצוי הגיליון המעוצב השלם – מומלץ לפתוח

 

למדף הספרים העוסקים בהוראת תנועה הצטרף לאחרונה נע ללמוד. הספר, שהוא חגיגה לאנשי חינוך והוראה, מוקדש לשילוב תנועה בהוראת תכנים לימודיים בגן ובכיתות הראשונות בבית הספר היסודי. המחברות, רחל שגב-טל ורינת גלילי, הן מדריכות פדגוגיות בבית הספר לאמנויות המחול בסמינר הקיבוצים תל אביב (שגב-טל יצאה לגמלאות ב-2010) ויש להן ניסיון רב בהוראת תנועה ומחול לילדים בבתי הספר היסודיים.

הספר מיועד בעיקר לגננות ולמורות שאינן מורות לתנועה בבתי הספר היסודיים. הוא מציע להן דרך ללמוד תכנים ונושאים בבתי הספר היסודיים, בשילוב עם פעילויות בתנועה. המחברות רואות בשימוש בפעילות בתנועה ערך מוסף ללמידה ומעגנות את השימוש בתנועה בגישה ההוליסטית בחינוך, המכוונת לדבריהן להוראה הפועלת על כל ממדי האישיות של התלמיד: הרגשי, האסתטי, האינטלקטואלי, החברתי, המוטורי, החזותי והמוסיקלי (עמ' 9).

בפתח הספר מניחות המחברות את הבסיס הרעיוני והתיאורטי לפעילויות התנועה. חלק זה נשען על תיאוריות עכשוויות מתחום החינוך והחינוך לתנועה ומהווה עוגן לפעילויות המעשיות בתנועה. הספר יכול לשמש לא רק את מי שצריך לשכנע בדבר הערך והכוח שיש לשילוב תנועה בחינוך, אלא גם לעמוד לרשותם של כלל המקבלים הכשרה להוראת תנועה ומחול. בהמשך, תחת הכותרת "על התנועה", מציג הספר את תפקידה של התנועה בהתפתחות הילד ואת הקשר בין הפעילות ההכרתית והרגשית של המחול לבין למידה. כך מונחת התשתית המושגית לחינוך לתנועה. אחר כך בא חלק הארי של הספר, ובו הצעות לפעילות בתנועה. חלק זה ערוך בשלושה שערים: השער הראשון מתמקד במיומנויות למידה ובביטוי שלהן בתנועה. לדוגמה: כתיבה, פעולות חשבון, סימטריה ואסימטריה ועוד. השער השני מציג פעילויות תנועה לחגים והוא ערוך על פי לוח השנה העברי – מסוכות עד שבועות. בסיומו מובאת הצעה לתכנון חגיגה ולמימושה. השער השלישי מתייחס למעברים בין  פעילות לימודית אחת לאחרת בסדר היום הבית ספרי.

ייחודו של הספר טמון בעצם האיגוד של הצעות לפעילוית בתנועה עם נושאי לימוד "חוץ תנועתיים" תחת קורת גג אחת, וכן בעומק החינוכי והתיאורטי של כל הפעילויות בתנועה המוצעות בו. נע ללמוד כתוב בהלימה לסדר היום של בית הספר ונוגע בתכנים ובנושאים הלימודיים המתקיימים בו. ייחוד נוסף של הספר הוא בעריכה ובארגון של החלקים והתת-חלקים שבו. העריכה משקפת את התכנים וידידותית למשתמש.

התיאור המילולי של הפעילויות בתנועה נגיש בעיקר לאנשי תנועה ומחול, שיכולים להנכיח אותו בפועל. חלק מפעילויות התנועה המפורטות בספר בהירות יותר מאחרות. כל פעילות בתנועה כוללת הנחיות המכילות אפשרויות מגוונות, מצב זה מאפשר גמישות של פעולה ומחשבה, שאותה יכול לנצל מורה מנוסה. עם זאת, מורה פחות מנוסה שירצה לפעול על פי ההנחיות עלול להיתקל בקושי.

כמו כן, למורה שאינה מורה לתנועה בבית הספר יכול להיות קושי בתרגום ההנחיות המילוליות לעבודה בפועל. בנקודה זאת יוכלו לעזור סדנאות והשתלמויות מעשיות עם מחברות הספר (או מורה מנוסה אחר בתחום התנועה), שימחישו את הפעילויות.

הספר רלוונטי הן לסטודנטים להוראה ולהוראת תנועה ומחול בבתי הספר והן למורי מורים. אבל נע ללמוד הוא בעיקר הזמנה אינטליגנטית וידידותית להוספת רובד משמעותי לעבודת החינוך היומיומית בגנים ובבתי הספר היסודיים, למורים שאינם מורים לתנועה. ימים יגידו אם המורים ירימו את הכפפה.

סמדר וייס היא בעלת תואר שני במחול  מ  Washington D.C , U.S.A .American University  

כיום  מורה ומרכזת כיתת מורים בפועל בבית הספר לאומנויות המחול במכללת סמינר הקיבוצים תל אביב. מרצה לתולדות המחול במסגרות שנות ומצלמת מחול. בעבר, מדריכה ארצית בצוות הפיקוח על המחול במשרד החינוך. שימשה יו"ר ארגון המחול והילד (DACI) -סניף ישראל בין השנים 1993 עד 2000 . יוצרת עצמאית, מורה לאלתור ויצירה במחול.

 

סגור לתגובות.