15 שנה להרמת מסך/ נילי כהן

כתב עת: מחול עכשיו – כתב עת למחול 

עורכת: ד"ר רות אשל

גיליון 12, אפריל 2005, עמ'  5-6

מו"ל: הספריה הישראלית למחול 

 הגיליון יצא לאור בתמיכת משרד החינוך, התרבות והספורט – מינהל התרבות, המדור למחול

 

במת "הרמת מסך" הוקמה לפני כ-15 (שנת 1989) ביוזמת המחלקה למחול שבמשרד החינוך התרבות והספורט שבראשותי, במטרה ליצור במה מרכזית ליצירתם של האמנים הצעירים והעצמאים במחול. ביסודה של יוזמה זו עמד הרצון לעודד ולפתח את היצירה המחולית המקורית, לבנות את דור העתיד של היוצרים במחול ולהעניק להם תנאים נאותים ליצירה.

עד להקמת במה זו נהג משרד החינוך להעניק ליוצרים העצמאים תמיכה לצורך הפקת היצירה בלבד. תמיכה זו לא אפשרה לפטור אותם מדאגה לכל הכרוך בתפעול ההצגה, פרסומה, שיווקה וחשיפתה בפני הקהל הרחב. ברוב המקרים דאגה זו הסיטה את תשומת לבו של היוצר מיצירתו ואילצה אותו להתמודד עם סוגיות תקציביות והפקתיות שהיו למעלה מכוחותיו. במת "הרמת מסך" אפשרה לאמנים להתפנות ליצירתם. בצד תמיכה ישירה להפקת היצירה, ניתנה תמיכה עקיפה לשכירת אולמות, ציוד סאונד ותאורה, שיווק, פרסום ועוד. בנוסף קיבל כל אמן את ההכנסות ממכירת הכרטיסים.

בשנים הראשונות היתה במה זו פתוחה לכל מי שהיה מעוניין ליצור. כשמספר היוצרים גדל, והצורך לבמה זו גבר, נעשתה הבחירה על ידי מנהל אמנותי אשר ליווה את היוצרים בייעוץ מקצועי לאורכו של תהליך היצירה, תוך הקשבה עמוקה לצורך שלהם בחיפוש אחר דרכי ביטוי חדשים וגיבוש שפה אישית. המנהלים האמנותיים היו דוד דביר, שכיהן מ-1992 עד לשנת 1994, דניאלה מיכאלי מ-1994 ועד מחצית 1995,  ערן בניאל שכיהן מ-1995 עד לשנת 2000, ונאוה צוקרמן המכהנת משנת 2001 ועד היום.

כשסוקרים את גלריית היוצרים שבמת "הרמת מסך" היתה עבורם בית בראשית דרכם, אנו פוגשים את שמות היוצרים העומדים היום בראש הלהקות הקאמריות הפועלות בארץ, ביניהם ליאת דרור וניר בן-גל – להקת אדמה, נעה ורטהיים ועדי שעל – להקת ורטיגו, נעה דר – להקת נעה דר, ענבל פינטו ואבשלום פולק – להקת ענבל פינטו, עדו תדמור, ענת דניאלי, יוסי יונגמן, יסמין גודר, להקת דה-דה דאנס, רננה רז, תמר בורר, רונית זיו, יוסי ברג, ניב שיינפלד והרשימה ארוכה. בשנים הראשונות במה זו היתה פתוחה גם לאמנים ותיקים כמו רנה שינפלד ואשרה אלקיים.

בצד היצירה  שנוצרה על במת "הרמת מסך" פעלה המחלקה למחול שבמשרד החינוך והתרבות, לעידוד מסגרות נלוות ל"הרמת מסך" שמטרתן קירוב קהלים רחבים יותר, בעיקר מהפריפריה, אל היוצרים העצמאים. המסגרת הראשית  – "מדור לדור" בשיתוף עם הספרייה הישראלית למחול, המפגישה את היוצרים עם קהל צעיר מהפריפריה, תלמידי מגמות המחול בבתי ספר ונוער ממתנ"סים (בשיתוף מתא"ן), בפעילויות כמו סדנאות משותפות, הפעלות שונות וצפייה במופעים.

מסגרת נוספת היא פרויקט "נעים", מיזם משותף של המחלקה למחול במינהל התרבות שבמשרד החינוך התרבות והספורט, עם אמנות לעם ועמותת היוצרים העצמאים. המסגרת  מיועדת לשיווקם ולניודם של היוצרים העצמאים ברחבי הארץ במופעים משולבים. חשיפה מיוחדת של היוצרים  ביצירות מ"הרמת מסך" בפני קנייני מחול מחו"ל נעשית במסגרת "חשיפה בינלאומית" המתקיימת במרכז סוזן דלל.

השנה החלה המחלקה למחול ביוזמה חדשה, שמטרתה פתיחת במת "הרמת מסך" בפני יוצרים צעירים בבתי ספר גבוהים לאמנות כמו בצלאל, מכללת שנקר, בית הספר למשחק ניסן נתיב, בית הספר לצילום מוסררה בירושלים ואחרים. לצורך זה, הורחבה מסגרת "מדור לדור" לפעילות  של "מדור לדור מאמן לאמן". המטרה: יצירת מפגש בין היוצרים הצעירים מכל התחומים על מנת לשלבם ביצירה המחולית – עיצוב במה, עיצוב תפאורה, עיצוב תלבושות, עיצוב גרפי ועוד. בשנים הקרובות יש בדעתנו להעמיק מגמה זו על מנת לעודד יצירה ישראלית מקורית כוללת. הואיל והיוזמה להקמת במת "הרמת מסך" היא של המחלקה למחול שבמשרד החינוך והתרבות, ממומנת במה זו במלואה על ידי המחלקה למחול.

עד שנת 2001 היתה הפקת במה זו בידי מרכז סוזן דלל. בשלוש השנים האחרונות נוהלה הבמה על ידי פסטיבל ישראל.  הפסטיבל סייע לניודם של מופעי הבמה גם לירושלים. בעתיד יש כוונה להרחיב את מופעי "הרמת מסך" למקומות נוספים בארץ. בשנת 2005, בעקבות בקשתם כל היוצרים, ייעשה מאמץ להרחיב את אירועי "הרמת מסך" למועדים נוספים בשנה במקומות נוספים בארץ; במקביל תורחב פעילות "מדור לדור" עקב דרישה הולכת וגוברת ביישובי הפריפריה.

נילי כהן – בעלת תואר שני של האוניברסיטה העברית בירושלים בתולדות האמנות, עם התמחות באמנות ישראלית. מכהנת כמנהלת המחלקה למחול במינהל התרבות שבמשרד החינוך התרבות והספורט, החל מ-1980. במקביל, עד שנת 1991,  היתה אחראית על קשרי תרבות במינהל התרבות; החל מ-2003 מכהנת בתפקיד סגנית ראש מינהל תרבות במשרד החינוך והתרבות; מנהלת המחלקה למחול ותחומי פסטיבלים וקשרי תרבות.

סגור לתגובות.